Genombrottet: Svenska battericellen som klarar 150 000 mil i tunga eldrivna lastbilar

Scancia och Northvolt har gemensamt utvecklat en battericell för eldrivna tunga lastbilar. Målet var att utveckla en tålig litiumjoncell med särskilt lång livslängd. De första testerna visar att battericellen ska klara 1,5 miljoner kilometers drift, vilket motsvara lastbilen livslängd.

De nya cellerna är också gröna, utvecklade från fossilfri el med ett koldioxidavtrycket som är ungefär en tredjedel av snittet för en jämförbar produkt.

Utvecklingen startade redan 2017 när de två företagen valde att utveckla och kommersialisera battericeller för tung trafik. Cellen är utvecklad vid Northvolt Ett utanför Skellefteå. Senare i år kommer Scania att inviga en ny batterifabrik i Södertälje. Där ska Scania montera ihop cellerna till batteripaket som ska användas i Scanias el-lastbilar.

– Detta är en milstolpe i skiftet till ett hållbart transportsystem. Framtiden för tunga transporter är elektrisk och vi behöver toppresterande battericeller för Scanias ellastbilar för att driva omställningen och leverera på löftet gentemot våra kunder att vara premium, kommenterar Christian Levin, VD på Scania.

– När vi startade utvecklingen av battericellen siktade vi på hög prestanda, låga driftskostnader och lång livslängd. Kravet var att cellen skulle klara 1,5 miljoner kilometers drift med ett Scaniafordon för tunga transporter. Testerna visar att det kravet inte bara kan uppfyllas utan också överträffas, tillägger Christian Levin.

Om cellen

  • Cellformat: prismatisk
  • Kapacitet: 157 Ah
  • Nominell spänning: 3,6 V
  • Livslängd: 1,5 miljoner kilometer i tunga kommersiella transporter
Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.