Större battericeller ska ge effektivare batterier och sänka kostnaderna. Det är Teslas mål med den nya battericellen 4680. Tesla har startat tillverkningen i en lite skala. Även Teslas partner Panasonic jobbar på att ta fram en egen variant av 4680-cellen för användning i batteripaket till elbilar.
Namnet 4680 kommer från cellens format. Den är 46 millimeter i diameter, och 80 millimeter hög. Det kan jämföras med den konventionella cellstandarden 2170 som mäter 21 millimeter i diameter och 70 millimeter i höjd.
Anledningen till att Tesla utvecklat den nya 4680 är för att den kan lagra upp till fem gånger så mycket energi jämfört med 2170-cellen. När den monteras i ett batteripaket ger det en räckviddsökning med 16 procent. Det innebär att Tesla kan använda färre celler i sina bilar och uppnå samma resultat.
Det nya formatet innebär också stora kostnadsbesparingar. I samband med premiärvisningen av cellformatet i september 2020 sa Tesla att kostnaden kan minska med upp till 56 procent när cellen når storskalig volymproduktion.
I januari firade Tesla att man tillverkat sin miljonte 4680-cell utan att ange tiden det tog att komma dit. Det antalet celler räcker till att bygga batteripaket till 1 200 Tesla Model Y. För att täcka efterfrågan behöver Tesla skala upp batteriproduktionen rejält.
Celebrating our one millionth 4680 cell in January pic.twitter.com/d19IPFu18u
— Tesla (@Tesla) February 18, 2022
– Det är en mycket lång process att finjustera utrustningen innan du kan nå volymproduktion. Batteriproduktion är svårt. Även för erfarna leverantörer, säger Caspar Rawles vid batteribranschorganisationen Benchmark till Reuters.
Tesla ”gör betydande framsteg med att öka produktionen” ska Teslas Senior Vice President Drew Baglino ha sagt under senaste kvartalsrapporten: ”Fokus ligger på att säkra kvalitet och kostnader för att säkerställa att vi är redo för större volymer när vi ökar i år och nästa år”.
Kommentera