Stellantis vill sänka priset på elbilar med LFP-batterier

Bästsäljande på två marknader.

LFP-batterier består av järnfosfat och utesluter en hel del dyrbara mineraler som annars används i mer traditionella litiumjonbatterier. Tekniken är ett sätt framåt för biltillverkare att sänka kostnaderna på elbilar.

Tesla och MG använder batteritekniken i sina basmodeller och i år kommer också Ford börja göra det. Nu ansluter sig också Stellantis till skaran av biltillverkare som börjat titta på tekniken.

Carlos Tavares som är VD för Stellantis ser tekniken som den mest kostnadseffektiva lösningen för konkurrenskraftiga och överkomliga elbilar.

– Vi behöver LFP-batterier och vi kommer att använda LFP-batterier eftersom det är en kostnadskonkurrenskraftig teknik för att tillverka prisvärda bilar för medelklassen, sa Carlos Tavares i samband med en resultatrapport tidigare i veckan.

Carlos gav ingen tidsram för när Stellantis kan börja använda tekniken. Den enda frågan Stellantis har kvar att reda ut är varifrån batterierna ska komma. ”Antingen från Europa, eller från annat håll”.

Koncernen har lanserat en hel del mindre elbilar under märkena Peugeot, Opel och Fiat med de använder idag den dyrare litiumjontekniken.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.