EU-länderna som är bäst och sämst på elbilsladdning

Branschorganisationen ACEA har tittat närmare på laddinfrastrukturen i EU och noterat hur den skiljer sig kratigt mellan olika länder. Det är också uppenbart att antalet sålda elbilar och tillgången på publik laddinfrasturktur går hand i hand.

Genom att påskynda utbyggnaden av laddinfrastruktur kan länderna också driva upp försäljningen av elbilar. Det finns helt enkelt en korrelation mellan publik laddning och elbilsförsäljningen, står det att läsa i rapporten.

Regeringar i hela EU måste öka investeringarna i laddinfrastruktur, menar ACEA, och bör snabbt implementera förordningen om infrastruktur för alternativa bränslen (AFIR) vilket innebär krav på bättre tillgång på snabbladdare och dessutom laddning utan krav på appar eller medlemskap.

Topp och botten fem

EU:s rekommendation är att det bör finnas minst 10 laddpunkter per elbil i varje medlemsland. ACEA väljer istället att titta på tillgången på laddare per väglängd och per invånare.

Både i Danmark och Sverige var andelen elbilar av det totala fordonsbeståndet 2022 fyra procent och antalet nya elbilar av de totalt antalet registrerade var 2023 bland de högsta inom unionen. Både Sverige och Danmark ligger med på listorna över flest laddpunkter per 10 km väg.

Elbilar på vägarna (% andel, 2022)Nya elbilar sålda (% andel, 2023)Laddningspunkter per 10 km väg (2023)Laddningspunkter per 1 000 invånare (2023)
Danmark 4,0%Sverige 38,7%Nederländerna 8,2Luxemburg 8,0
Sverige 4,0%Danmark 36,3%Danmark 3,9Nederländerna 7,7
Nederländerna 3,7%Finland 33,8%Belgien 3,8Portugal 5,1
Luxemburg 3,1%Nederländerna 30,8%Luxemburg 3,6Danmark 3,1
Österrike 2,1%Luxemburg 22,5%Sverige 3,6Belgien 2,9

I den andre änden av tabellen finns flera länder i östra och södra Europa där andelen elbilar är mycket låg, både sett till det totala beståndet, men också sett till tillgången på laddningspunkter.

Elbilar på vägarna (% andel, 2022)Nya elbilar sålda (% andel, 2023)Laddningspunkter per 10 km väg (2023)Laddningspunkter per 1 000 invånare (2023)
Tjeckien 0,2%Italien 4,2%Kroatien 0,3Lettland 0,1
Slovakien 0,2%Polen 3,6%Bulgarien 0,2Estland 0,1
Polen 0,2%Tjeckien 3,0%Malta 0,2Polen 0,1
Cypern 0,1%Kroatien 2,8%Polen 0,2Ungern 0,2
Grekland 0,1%Slovakien 2,7%Rumänien 0,1Litauen 0,2

– Att demokratisera införandet av elbilar kräver rättvisa placeringar av laddplatser, vilket säkerställer tillgången till elbilsladdning i alla stadsdelar – på landsbygden och i städerna, och inte bara i rikare områden, skriver ACEA i rapporten.

Säkerheten vid laddarna är också viktig anser ACEA. Användarna ska känna sig trygga när de stannar för att ladda, med väl upplysta laddningspunkter installerade på säkra offentliga platser. Och de måste dessutom vara tillgängliga för alla, inte bara för vana elbilsförare.

Rapporten i sin helhet finns att läsa här.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.