Ford investerar nu för att kunna sänka priserna på sina elbilar. Det genom att bygga en ny batterifabrik i USA som ska producera LFP-batterier. Det ska i sin tur göra det möjligt för att Ford komplettera sitt utbud med modellvarianter med lägre priser.
Fabriken kommer stå klar först 2026 och bygger på kunskap licenserad från batteritillverkaren CATL. Men redan i år kommer Ford erbjuda LFP-batterier i Ford Mustang Mach-E. Nästa år kommer man också erbjuda batteritekniken i Ford F-150 Lightning.
LFP-batterier (litiumjärnfosfat) använder färre material och är förknippade med lägre råvarupriser. Det ger billigare batterier. Dessutom beskrivs de ofta som tåligare och kan klara snabbare laddning. Nackdelen är en lägre energidensitet vilket ger elbilar med kortare räckvidd jämfört med elbilar med litiumjonbatterier.
”Detta billigare batteri i stor skala kommer hjälpa Ford att sänka priserna på elbilar för kunderna”, skriver Ford i ett pressmeddelande.
Kommentera