Test: Så snabbt snabbladdar 23 nya elbilar

NAF/Motor.no har i veckan genomfört sitt omfattande räckviddstest och snabbladdningstest på 23 nya elbilar. Längst i räckvidd kom Renault Scenic medan Mini Countryman SE sköt över målet.

När det kommer till snabbladdning så såg topplistan helt annorlunda ut än räckviddstabellen. Snabbast att ladda fullt (från 10 till 80 procent) på kortast tid var Porsche Taycan en laddtid på 17,3 minuter. En aning snabbare än löftet 18 minuter.

På andraplats kom Xpeng G6 som också sköt över målet med 19,35 minuter i laddtid för intervallet mot utlovade 20 minuter. Ioniq 5 N trillade in på tredjeplats med en tid på 20,55 minuter, trots ett löfte om att vara på en delad förstaplats med 18 minuter.

Alla bilarna kördes oavbrutet i två timmar före laddning och batterierna förvärmdes helt enligt konstens alla regler för att de skulle nå optimal laddprestanda. Man valde dessutom rätt snabbladdare för ändamålet med tillräckligt snabba laddare. Antingen Ionity eller Circle K, samt Tesla Supercharger för de två Tesla-bilarna.

Fotnot: Ford och Renault anger laddtid för 15-80 procent, Peugeot för 20-80, Seres för 30-80 procent, Tesla anger inte laddningstid för intervallet. Hongqi EH-7 ingick inte i laddningstestet. Hyundai Kona och Renault Scenic E-Tech stötte på problem under laddningstestet och ska testas igen senare.

Bonusvideo: Porsche Taycan och Lotus Eletre mörtes i en duell:

Läs mer om testet hos Motor.no.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.