Rivian har idag rullat ut en ny generation Rivian R1T och R1S. Den eldrivna pickupen och suven får hundratals hårdvaruförbättringar, prestandauppgraderingar och en helt omdesignad mjukvaruupplevelse. Dessutom erbjuder Rivian några nya motorkonfigurationer, designelement och dekor- och däckval för kunderna.
– Vi fortsätter att utveckla våra flaggskepp R1-fordon, och erbjuder kvalitet och prestanda utan kompromisser. Våra förnyade R1S och R1T tänjer på de tekniska gränserna ytterligare och skapar våra mest kapabla produkter hittills, säger RJ Scaringe, Rivians VD och grundare.
Rivian R1-serien går nu att få i ett utförande med fyra motorer med en total motoreffekt på 764 kW (1039 hk) vilket tar pickupen från 0 till 100 km/h på 2,6 sekunder. Med ett nytt större batteripaket kan räckvidder på upp till 675 kilometer erbjudas. Prestandan kompletteras med ett nytt Launch Mode-läge för snabba sprintar.
För att optimera effektiviteten introducerar Rivian också en ny omdesignad värmepump och kylsystem som ska öka både komforten och spara räckvidd. Nya 22-tums hjul med minskat luftmotstånd introduceras också. Dessutom ska en ny fjädring ge en mjukare körning på vägar utan att kompromissa med terrängförmågan.
Rivian har också gett bilen en helt ny arkitektur som minskar antalet styrenheter från 17 till sju. I samband med det har man också kunnat minska längden på kablarna med 2,6 kilometer för varje fordon.
Ett tuff litet tillskott är glastaket som man en knapptryckning kan färgas elektroniskt för att skifta ljusinsläppet. Ett nytt interiörbelysningssystem matchar färgsättningen. Avslutningsvis har Rivian också omdesignat användargränssnittet för mjukvaran i bilen – och ska nu erbjuda ett mer unikt och lekfullt gränssnitt än tidigare.
Rivian R1T eller R1S är sannolikt inte aktuell för Europa eller Sverige. Till Sverige kommer däremot Rivian R2 med lansering 2027.
Kommentera