Självparkerande elbilar måste kunna självladda – Bosch och Cariad utvecklar tekniken

I takt med att våra bilar blir smartare och allt mer automatiserade så låter det ju som rena stenåldersfasonerna att själva behöva åka runt och leta upp en parkeringsplats. Särskilt tröttsamt och tidsödande blir det om parkeringshusen är stora, i flera våningsplan och på gränsen till fullsmockade.

Sedan kommer nästa smocka. Vem ska starta laddningen om nu bilen faktiskt skulle kunna parkera av sig själv? Ska man ändå behöva tvingas följa med bilen för att ansluta laddningskabeln? Det hindret vill Volkswagens dotterbolag Cariad och Bosch lösa.

Tillsammans testar de två nu en automatisk laddningsstation som är en del av ett större integrerat parkeringssystem. Systemet guidar elbilen till en ledig parkeringsplats försedd med en laddningsplats där en väntande laddningsrobot ansluter till bilen automatiskt.

När laddningen sedan är klar, så flyttar sig bilen till en annan parkeringsplats för att frigöra laddplatsen till en annan elbil.

Bosch och Cariad testar nu tekniken på två parkeringsgarage i Tyskland. Vid Cariads personalparkeringshus i Ingolstadt testar man förarlös parkering. Vid Boschs utvecklingsparkeringshus i Ludwigsburg testar man den automatiska laddningsroboten.

– Automation spelar en nyckelroll i mobilitetsrevolutionen och övergången till elektromobilitet. Våra två tjänster med automatiskt betjänad parkering och automatiskt betjänad laddning gör mobilitetsupplevelsen mycket smidigare för användarna, avslutar Manuel Maier, som arbetar med projektet vid Bosch.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.