Premiär: Nios nya elbil Onvo L60 med 1000 km räckvidd – vill utmana Tesla

Kinesiska Nio har idag lanserat sitt nya bilmärket Onvo som ska rikta sig till en bredare massmarknad än premiummärket Nio. Namnet Onvo betyder On Voyage (På resa) och ska lanseras globalt under den senare delen av 2024, där Europa väntas bli den första marknaden utanför Kina.

Den första modellen Onvo får namnet L60 och är en coupé-SUV som Nio under lanseringen jämförde med Tesla Model Y flera gånger om. Bakom designen står den tidigare Bentley och Skoda-designern Raul Pires som arbetet 20 år inom Volkswagen-koncernen.

Onvo L60 har en luftmotståndskoefficient på 0,229 och under lanseringen lyfte Onvo också fram att L60 är betydligt mer energieffektiv än Tesla Model Y. Det med en genomsnittlig förbrukning på 12,1 kWh/100 km (enligt CLTC-mätmetoden), medan Model Y når 12,5 kWh/100 km med samma mätmetod.

Onvo L60 kommer att erbjudas med tre olika batteristorlekar, och räckvidden för de olika batterierna enligt den generösa kinesiska körcykeln CLTC blir 555, 730 samt över 1000 kilometer.

Precis som Nio kommer även Onvos bilar kunna byta hela batteriet som alternativ till att ladda det med sladd. Onvo L60 kommer vara kompatibel med den tredje och fjärde generationen batteribytes-stationer från Nio.

Storleksmässigt mäter den nya elbilen 4828 mm i längd, 1930 mm i bredd och 1616 mm på höjden och har en hjulbas på 2950 mm vilket innebär att den storleksmässigt matchar Tesla Model Y ganska väl.

I en video som Onvo släppt visar man däremot hur mycket rymligare L60 är än Model Y:

De första leveranserna ska starta i Kina i september och även prismässigt ska man utmana Tesla. Priserna börjar på motsvarande 330 000 kronor (219 900 yuan) vilket är 45 000 kronor (30,000 yuan) lägre än Tesla Model Y i Kina.

Onvo var ganska sparsamma med att visa upp interiören. Men några detaljer får vi se. Bland annat kan sätena i bilen fällas i olika konfigurationer för att göra det möjligt att campa eller bjuda in till fikastunder.

Infotainmentsytemet har en 17,2-tums central pekskärm med en tunn ram på 5,35 mm. Gränssnittet för inte helt osökt tankarna till Teslas gränssnitt. L60 får också en headup-display och i baksätet finns en skärm på åtta tum. I kupén finns en skonsam klädsel som agerar antibakteriellt och som dessutom ska ”vara hudvänlig och icke-allergiframkallande”.

Onvo kommer att säljas både i ett bakhjulsdrivet utförande och med fyrhjulsdrift. Under lanseringen presenterades däremot ingen information kopplad till prestandan i övrigt. Det kommer vid ett senare tillfälle.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.