Många kinesiska mobiltelefontillverkare har tagit klivet in i bilbranschen. Genom sitt tekniska kunnande hoppas man på att bygga elbilar som ska locka de teknikintresserade med avancerad teknik.
Ett av dessa företagen är Xiaomi som innan slutet på förra året presenterade sin första elbil – den eldrivna suven Xiaomi SU7. Under lanseringen lyfte Xiaomi fram den tekniska nivån och framför allt ett avancerat förarassistanssystem med många autonoma funktioner.
En av dessa funktionerna är självparkeringssystemet. Xiaomi SU7 ska nämligen vara kapabel till att kunna släppa av föraren, och sedan själv åka och söka upp sin parkeringsplats. Även om det är inne i ett stort parkeringshus med komplexa utmaningar och hinder.
SU7 har flera sensorer, inklusive LiDAR, 11 HD-kameror och radar, som arbetar tillsammans för att klara bedriften. Demonstrationen kan vi se i videon nedanför:
Ska utmana Porsche och Tesla
Xiaomi SU7 kommer bygga på batteriteknik från CATL och BUD och målet är att erbjuda över 800 kilometer i räckvidd från ett batteri på 101 kWh. I ett fyrhjulsdrivet utföranden ska bilen leverera en motoreffekt på hela 495 kW.
– Xiaomis mål är att skapa en drömbil som är lika bra som Porsche och Tesla, sa VD Lei Jun under presentationen förra hösten.
Men man kanske har sneglat lite väl mycket på Porsche? Det finns rätt mycket Porsche Taycan i SU7.

Försäljningen av Xiaomi SU7 har redan startat i Kina. Om Xiaomi också ska sikta in sig på europeiska eller andra globala marknader finns det inga uppgifter om.
Kommentera