Björn Nyland sätter klorna i en Tesla Model Y Performance tillverkad i Teslas nya fabrik utanför Berlin. Den nya Performance-modellen av Model Y introducerades i Sverige och resten av Europa i samband med att Tesla startade upp tillverkningen i den nya fabriken under våren.
I sitt långfärdstest kör Björn Nyland 1 000 kilometer nonstop för att testa hur snabbt det är möjligt att ta sig fram (inom hastighetsbegränsningarna) med olika elbilar. Björn kör något han kallar ”Sverige-rutten”, som går från Oslo till Helsingborg och tillbaka.
Han räknar sedan samman körsträckan och tiden han behöver lägga på att ladda den aktuella elbilen. Resultatet ger en tydlig indikation på hur väl en elbil kan ”återhämta sig” vid laddstoppen för att sedan så snabbt som möjligt komma vidare.
Björns test med Tesla Model Y Performance kan du se nedan:
Tidigare testresultat
I ett dokument som Björn sammanställt går det att se hur väl olika modeller presterar i 1000-kilometertestet. Totalt har Björn testat ett 70-tal modeller. Dokumentet hittar du här.
I testet finns också en laddhybrid som ”benchmark”-bil. I detta fallet en Kia Ceed PHEV som ger en indikation på hur väl elbilarna presterar tidsmässigt i jämförelse med en bil med förbränningsmotor. Bäst presterar de elbilar med rätt förhållande mellan lång räckvidd, låg förbrukning och snabb laddning.
Topp 10: Björns 1000-kilometertest
Bil | Tid (t:m) | Förbrukning Wh/km |
Kia Ceed PHEV | 09:00 | 555 |
Tesla Model 3 LR 82 kWh | 09:20 | 186 |
Audi e-tron GT | 09:35 | 256 |
Porsche Taycan Cross Turismo 4 | 09:40 | 275 |
Tesla Model Y LR | 09:45 | 207 |
Tesla Model Y Performance | 09:45 | 228 |
Mercedes EQS 580 4Matic | 09:50 | 294 |
Tesla Model S LR Raven | 09:50 | 217 |
Tesla Model Y LR | 09:50 | 254 |
Kia EV6 AWD | 09:55 | 263 |
Kommentera