Undersökning: 50 mils räckvidd är tillräckligt på en elbil

Sex av tio svenskar anser att 50 mil är en acceptabel eller klart godkänd räckvidd för en elbil. Jämfört med en liknande studie för tre år sedan så är den uppfattning oförändrad. Bakom undersökningen står Kantar Sifo på uppdrag av Kvdbil.

Enligt en genomgång som Kvdbil gjort har dagens elbilar en betydligt högre genomsnittlig räckvidd än de för tre år sedan. Idag ligger genomsnittet på marknaden strax under 50 mil (WLTP), och flera modeller når över 60 eller 70 mil. Av de tio mest sålda elbilarna för tre år sedan var det endast två modeller som levererade mer än 50 mil räckvidd.

– Antalet laddstationer har ökat markant, och många fler laddar sina elbilar hemma jämfört med för tre år sedan. Det kan nog bidra till att många upplever att en längre räckvidd inte är nödvändig, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

– Dessutom tror jag att det faktum att elbilar har blivit mer vanliga och att fler blivit bekanta med tekniken, har gjort konsumenterna mer trygga med räckvidden som erbjuds. Förändrade resvanor, där körningen anpassas efter räckvidd och laddningsbehov, kan också påverka, tillägger Daniel Odsberg.

De som kör elbil är som förväntat de som har lägst krav på räckvidd. 88 procent av elbilsägarna anser att 50 mil är tillräckligt, medan andelen hos laddhybridägare är 64 procent. Bland de som kör bensinbil är andelen 59 procent och hos de som kör diesel 54 procent.

– Att de som redan kör elbil upplever räckvidden som mindre problematisk är inte så överraskande. Förutom att det kan vara en fråga om vana och att man har kommit över en form av tröskel, vet vi att elbilar är något vanligare i och omkring städer där avstånden är kortare. Detta minskar så klart risken för situationer där räckvidden blir ett problem, förklarar Daniel Odsberg.

Bättre begagnatmarknad

Den snabba utvecklingen har också inneburit stora förändringar på begagnatmarknaden. Idag finns det modeller att köpa begagnade som är långt mer överlägsna än de som fanns för några år sedan. Dessa modellerna är fortfarande fullt tillräckliga också för dagens behov och resor.

– Att välja en äldre elbil behöver inte längre betyda att man kompromissar med prestanda eller teknik, vilket är en mycket positiv utveckling för konsumenterna, intygar Daniel Odsberg.

Fråga: Vilken är den lägsta/kortaste räckvidden du tycker är acceptabel för en elbil?

(Inom parantes, resultat 2021)

  • 100 km, 0 % (1 %)
  • 200 km, 4 % (6 %)
  • 300 km, 13 % (12 %)
  • 400 km, 17 % (15 %)
  • 500 km, 24 % (24 %)
  • 600 km, 11 % (10 %)
  • 700 km, 6 % (6 %)
  • 800 km, 3 % (3 %)
  • 900 km, 1% (1 %)
  • 1000 km eller längre, 4 % (5 %)
  • Vet ej, 18 % (16 %).

Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 4–8 januari 2024. Totalt intervjuades 1316 personer i åldern 18-79 år, varav 1055 med tillgång till bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen). 

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.