Så ska Porsche Macan maximera din upplevelse när du snabbladdar

Porsches nya flaggskepp Porsche Macan kan snabbladdas med effekter på upp till 270 kW och att ladda upp batteriet från 10 till 80 procent ska vara möjligt på 21 minuter. Den elektriska drivlinan har hyllats – och i kombination med lång räckvidd är Macan en långkörare i toppklass. Precis vad som förväntas av en premiumbil. 

Macan är baserad på PPE-plattformen som utvecklats tillsammans med Audi och bygger på en 800-voltsarkitektur. Just valet på 800 volt är en av nycklarna till framgång berättar Tomas Gajdos, ansvarig för energisystemet i Macan. Den har gjort det möjligt att maximera laddningsprestandan. 

– En högre spänning förbättrar laddningsprestandan och minskar energiförlusten, samtidigt som en lägre vikt i fordonet bibehålls, förklarar Tomas Gajdos. 

Genom bankladdning kan Macan också säkerställa maximal kompatibilitet med snabbladdare som använder 400-voltsteknik. Mjukvara kan helt enkelt dela upp 800-voltsbatteriet till två batterier med samma spänning tack vara inbyggda högspänningsseparatorer.

Så ser högvoltstekniken ut i Porsche Macan.

Den uppdelade batterimodulen kan då laddas med upp till 135 kW parallellt vid en 400-voltladdare utan någon särskilt högspänningsbooster. Något som medför viktbesparingar. Battericellerna kan genom mjukvara balanseras i effekttäthet och effektinnehåll på cellnivå vilket säkerställer lång hållbarhet och livslängd. Ett aktivt termiskt system arbetar med att kyla ner eller värma upp batteriet efter behov för att säkerställa optimal batteritemperatur. 

En av de viktigaste komponenterna som Porsche gärna också lyfter fram i samband med laddning är Porsche Integrated Power Box (IPB). Den kombinerar tre komponenter: den inbyggda AC-laddaren, högspänningsvärmaren och 12-volts DC-till-DC-omvandlaren. Komponenten innebär en stor vikt- och utrymmesbesparing. Den väger endast 19 kg och är placerad mellan baksätet och batteriet. 

– Denna paketering optimerar fördelningen av fordonets vikt och det ger mer utrymme i fronten av fordonet för en ”frunk” som är ett andra bagageutrymme under huven fram, förklarar Tomas Gajdos.

Samtidigt har Porsche också en flexiblare hållning till laddning rent fysiskt, menar Tomas Gajdos. Genom att utrusta Macan med två laddningsportar för AC, en på varje sida av bilen så gör man AC-laddningen enklare oavsett parkeringssituation. Snabbladdningsporten för DC sitter på vänster sida.

Porsche Macan hade premiär i början av året och basmodellen har ett grundpris på 980 000 kronor. De första leveranserna ska starta under andra halvan av detta året. Läs Allt om Elbils premiärartikel om Macan här.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.