Premiär: Nu blir Porsche Macan äntligen elbil

Nu lanserar Porsche sin andra elbil. Det genom nya Porsche Macan med en elektrisk drivlina som levererar upp till 470 kW (639 hk) i motoreffekt. Dessutom kommer modellen med snabb snabbladdning på upp till 270 kW och en WLTP-räckvidd på 613 kilometer.

– Vårt mål är att med den helt eldrivna Macan erbjuda den sportigaste modellen i sitt segment, säger Jörg Kerner, Vice President Product Line Macan.

Initialt är det tal om två olika varianter. Macan 4 med upp till 300 kW (408 hk) i motoreffekt medan Macan Turbo levererar upp till 470 kW (639 hk). Det maximala vridmomentet är 650 respektive 1 130 Nm. Det gör att nya Macan klarar sprinten 0 till 100 km/h på 5,2 respektive 3,3 sekunder och toppfarterna är 220 km/h respektive 260 km/h.

Sportigt och praktiskt

Porsche beskriver Macan som en prestandainriktad SUV med hög funktionalitet i vardagen, högkvalitativ utrustning och rymlig formgivning. En låg motorhuv i kombination med kraftiga främre sidoskärmar ger den 4 784 mm långa, 1 938 mm breda och 1 622 mm höga suven ett kraftfullt utseende även när den står stilla. Nya Macan rustas med fälgar på upp till 22 tum och specialdimensionerade däck.

Strålkastarna är uppdelade i två delar. En platt övre belysningsenheten med fyrpunktsvarselljus är integrerad i skärmarna och framhäver bilens bredd. Huvudstrålkastarmodulen med LED Matrix-teknik (tillval) är placerad något lägre i fronten.

Interiör

I kupén hittar vi Porsche senaste generationen display- och manöverkoncept med upp till tre bildskärmar. Det inkluderar en 12,6” med instrumentering i välvd design och mittdisplayen på 10,9”. Dessutom har passageraren en egen skärm med information och möjlighet till att styra infotainmentsystemet. Den nya generationen infotainmentsystem baseras på Android Automotive OS. Föraren kan också njuta av en ny avancerad head-up-display med förstärkt verklighet.

Som elbil har Macan fått ett större bagageutrymme. Beroende på modell och utrustning är volymen i det bakre bagageutrymmet upp till 540 liter. Dessutom finns det ett extra bagageutrymme under motorhuven med en volym på 84 liter.

Om baksätet fälls ned ökar bagageutrymmet till 1 348 liter. Dessutom får Macan dragkrok med en maximal släpvagnsvikten på 2 000 kg.

Bakaxelstyrning

Porsche Macan har fyrhjulsdrift som regleras av de två elmotorerna i realtid. Porsche Traction Management arbetar fem gånger snabbare än en konventionell fyrhjulsdrift och kan reagera på om hjulen slirar inom 10 millisekunder. Dessutom får Macan en elektroniskt styrd differentialspärr på bakaxeln vilket bidrar också till Macan Turbos grepp, körstabilitet och tvärdynamik. Macan Turbo får också luftfjädring som standard.

För första gången har Macan också styrning på bakaxeln som tillval med en maximal styrvinkel på fem grader. Den möjliggör en kompakt vändradie på 11,1 meter i stadstrafik samtidigt som den möjliggör en bättre körstabilitet i högre hastigheter.

Leverans i höst

De nya modellerna kommer att levereras till de första kunderna under andra halvan av detta året. Priset för Macan 4 startar på 980 000 kronor och Macan Turbo börjar på 1 310 000 kronor.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.