Så bra är Mercedes G-Klass som elbil

Mercedes G-Klass har uppgraderats och i samband med det lanserar Mercedes också den i ett helt eldrivet utförandet. För 1,73 miljoner kronor kan man lägga vantarna på den boxiga statussymbolen. Så hur bra är den?

Den eldrivna varianten, vars fullständig namn är G 580 with EQ-Technology, drivs framåt av fyra individuella motorer som tillsammans producerar 432 kW (586 hk). Det ska räcka till att ta bilen från 0 till 100 km/h på 4,7 sekunder.

Eftersom de fyra motorerna kan köras individuellt får G-Wagon helt nya terrängegenskaper, och kan bland annat rotera runt sin egen axel. Ett batteri på hela 116 kWh ger en WLTP-räckvidd på 468 kilometer och snabbladdning från 10 till 80 procent är möjlig på 32 minuter.

Det är en viktig lansering för Mercedes och en lansering i en målgrupp som kanske inte behöver bry sig om totalekonomin. Så det innebär ju att den verkliga måste prestera och skapa ett rätt typ av begär.

– Det är lite som alkoholfri tysk Weissbier, du kanske tycker att det låter äckligt men ge det tid kan du faktiskt sluta njuta av den, säger Mat Watson från Carwow som provkört. Mats inslag kan du se nedanför:

Top Gear har också gett sig ut på en tur med den nya elbilen, för att se om det fortfarande är en ”riktig G-Wagon”. I inslaget får vi höra allt från fejkade motorljud och se när programledaren Tom Ford ger sig ut i terrängen.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.