Renault lanserar snart självkörande eldrivna minibussar

Renault Group meddelar nu att man valt att ändra sin strategi kring autonoma fordon under de kommande åren. Det genom att sluta fokusera på självkörande personbilar för den enskilde invididen och istället fokusera på eldrivna minibussar i kollektivtrafik. Målet är att möta upp det växande behovet av utsläppsfria transporter i städerna

Nya teknikgenombrott gör det nu möjligt att utveckla dylika applikationer, skriver Renault. Planen är att koncernen ska bli en ledande aktör inom hållbar och autonom mobilitet. För det ändamål utvecklar koncernen en elektrisk, robotiserad minibussplattform som kommer att vara värd för olika automationslösningar.

Renault Group inleder ett nytt samarbete med WeRide för storskalig kommersiell användning av fordon med en L4-nivå av autonomi, det vill säga kapabla att hantera körsituationer på egen hand inom ett fördefinierat område med fjärrövervakning. Någon förare behöver däremot inte finnas ombord.

– Renault Group går framåt för att implementera sin strategi för autonoma fordon. Som ett resultat, tack vare våra experiment och våra partners, de bästa inom sina områden, kommer vi att vara i en position långt före slutet av detta årtioendet där vi kan erbjuda ett mycket relevant utbud av autonoma utsläppsfria minibussar för att möta de växande behoven i storstäderna, säger Gilles le Borgne, CTO på Renault Group.

Ombord Renaults ”tennisbussar”.

I samband med den franska tenniskuppen Roland-Garros kommer Renault mellan 26 maj och 9 juni erbjuda demonstrationer av den förarlösa tekniken. Autonoma shuttlebussar kommer att köra passagerare mellan ett parkeringshus och tennisstadion.

Med satsningen tar Renault också ett tydligt steg mot att fokusera den självkörande tekniken på just kollektiva applikationer. I slutändan kommer dessa försök leda till att Renault erbjuder en robotiserad elektrisk minibussplattform baserad på nya Renault Master.

När det kommer till personbilar kommer man för tillfället att hålla sig på dagens nivåer på L2- eller utöka till L2+-nivån en tid framöver. Det för att erbjuda pålitliga förarassistanssystem med filhållning och farthållare där föraren är ansvarig – att nå högre nivåer skulle innebära för stora kostnader för den enskilda konsumenten menar Renault.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.