Den kinesiska elbilstillverkaren Nio har i dagarna introducerat en helt ny batterityp till sina bilar som ska klara räckvidder på över 100 mil. ”Nu färdas el längre än olja”, skriver Nio i sin reklam. Det nya batteriet som gick i serieproduktion tidigare i månaden är ett så kallat semi solid state-batteri, och energitätheten är högre än någonsin. Upp till 150 kWh kan lagras i batteriet.
Nio skickade ut en 2024-års Nio ET7 utrustad med det nya batteriet på tre rutter i Kina. Det för att sätta räckvidden på prov under verklig körning. Rutterna gick från Kunming till Zhanjiang, Beijing till Hefei och Shanghai till Xiamen. Samtliga sträckor överstiger 100 mil.
Resultatet visade att bilarna klarade turerna utan problem, och de totala körsträckorna uppmättes till 1070 km, 1062 respektive 1046 km. Vid samtliga tillfällena kördes bilarna tills dess att de stannade helt och hållet.
Kunming till Zhanjiang | Beijing till Hefei | Shanghai till Xiamen | |
---|---|---|---|
Sträcka | 1070 km | 1062 km | 1046 km |
Förbrukning | 12,7 kWh / 100 km | 13,0 kWh / 100 km | 13,3 kWh / 100 km |
Körtid | 12,8 h | 13,2 h | 13,1 h |
Snittfart | 83,7 km/h | 80,5 km/h | 79,9 km/h |
Toppfart | 118 km/h | 110 km/h | 120 km/h |
Temperatur | 17,5-37°C | 15,5-30°C | 18,5-29,5°C |
Lastvikt | 200 kg | 200 kg | 200 kg |
Nivåskillnad | 1875 meter | -34 meter | 3 meter |
Nya uppdaterade Nio ET7 har premiär i Kina den 25 april. Det unika med Nios elbilar är att batteriet är utbytbart och kan bytas ut på en batteristation på runt fem minuter. Det gör det även möjligt för redan levererade bilar att ta del av den nya tekniken. Om även det nya 150 kWh-batteriet kommer till Sverige återstår att se.
Kommentera