Nästan varje vecka kan vi läsa om ett nytt kinesiskt elbilsmärke. De växer uppenbarligen på träd i Östasien. Nu på tur står det nya bilmärket YangWang.
Bakom bilmärket står väletablerade BYD så det finns både pengar och kunskap bakom satsningen. Den fokuserar på spektakulära bilmodeller med den senaste tekniken, rejält med prestanda och fokus på premium.
Först ut visade BYD upp den den fullstora terrängsuven YangWang U8. Den bygger på en 800-voltsarkitektur med fyra elmotorer vilket ska ge en kombinerad motoreffekt på 1000 hästkrafter. Prestandamässigt kommer den klara 0 till 100 km/h på runt tre sekunder.

BYD nämnde inget om batteristorlek eller räckvidden. Däremot kommer den få exceptionella terrängegenskaper genom avancerad fyrhjulsdrift.
Fyrhjulsprecisionen gör att den kommer kunna vända på stället genom en så kallad ”tank turn”. Precis som både Mercedes G-Wagon och Rivan R1T kan göra.

YangWang U8 kommer också kunna flyta och ta sig fram genom djupa vattendrag under kortare sträckor. Något du kan se en bit in i videon nedanför tillsammans med en hel del andra stunter.
Storleksmässigt mäter YangWang U8 in på 5,3 meter med en hjulbas på tre meter. Det är ingen billig elbil. I Kina kommer den få ett riktpris motsvarande 1,5 miljoner kronor.
En till sak…

Som om det inte var tillräckligt överraskade BYD också med en andra minst lika uppseendeväckande bilmodell från YangWang. Det i form av den eldrivna supersportbilen YangWang U9.
Den bygger på samma teknik som vi ser i U8. Fyra motorer som vardera levererar upp till 322 hästkrafter vilket ger en total motoreffekt på 1288 hästkrafter. Den kommer kunna göra 0 till 100 km/h på två sekunder. Vilket definitivt ställer den som en utmanare till både Pininfarina Battista men också kommande Tesla Roadster.
YangWang kommer först att lanseras på den kinesiska marknaden där den kommer få helt egna säljkanaler i form av showrooms och upplevelsecenters. Om det finns några globala ambitioner för märket återstår att se.
Kommentera