Peter Esse har varit i Norge och åkt eldriven lastbil från Scania. Häng med på en åktur i videon nedanför, där Peter ställer frågor om allt från räckvidd, lastvikt, kostnader och hur det är att köra en eldriven lastbil.
– Den stora skillnaden med en ellastbil är komforten, den är helt grym. Det är en ljudnivå och vibrationsnivå som inte går att jämföra. Även om dieselbilar är såpass bra idag, men du har fler komponenter i en dieselbil som vibrerar, rör sig. Här sitter vi på ett batteri och en elmotor och susar fram, berättar chauffören Tommy Durlind och tillägger: ”Man märker inte av det, det är bara en sömlös acceleration”.
Tommy Durlind som senare ska köra tillbaka lastbilen från Oslo till Södertälje berättar att resan bara kräver ett laddstopp. Det är en resa på sju och en halv timme. En restid som också kräver en lagstadgat paus på 45 minuter efter ungefär halva sträckan – ett perfekt tillfälle för att också ladda upp lastbilen så att man inte förlorar någon restid.
Inslaget kan du se nedanför:
Kommentera