Kisel ger 40 procent bättre batteri när Mercedes G-Klass blir elbil

När Mercedes introducerar den helt eldrivna versionen av Mercedes G-Klass kommer det ske med en ny typ av batteri med högre energidensitet. Möjligtvis en nödvändighet med tanke på bilens tvivelaktiga aerodynamiska egenskaper.

Den nya batteritekniken kommer från Sila som utvecklat ett helt nytt anodmaterial baserat på kisel. Silas teknik ska ge en ökad energitäthet med omkring 20 till 40 procent jämfört med dagens kommersiella batterier.

Målet är att kunna introducera batteritekniken med Mercedes G-Klass i mitten av det här årtiondet. I ett pressutskick från Mercedes framgår det att tekniken då kommer att sitta i de modellvarianterna med de längre räckviddsalternativen.

– Vi är fokuserade på att leverera material som är kostnadseffektiva och som kan leverera vad elbilar lovar. Vi arbetar för längre räckvidd, förbättrade laddningstider och att sänka batterikostnaden per kWh, berättar Gene Berdichevsky, VD för Sila.

– Med Sila har vi en ledande partner som kommer att hjälpa oss att driva vår framtida generation av elektriska lyxfordon. Att leverera en så hög energitäthet är en sann game changer. Det gör att vi kan tänka i helt nya banor när vi utvecklar framtida elbilar, säger Mercedes talesperson Markus Schäfer.

Mercedes är inte den enda biltillverkaren som satsar på batterier med kiselmaterial. Volvo Cars har tidigare i år investerat i israeliska StoreDot som kombinerar kisel och nanoteknik för att ta fram ett batteri som ska erbjuda ”extremsnabb snabbladdning”.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.