Här är helt eldrivna Mercedes G-Klass: Får bättre terrängförmåga än någonsin

Nu är det premiär för Mercedes helt eldrivna version av G-Klass. Mercedes-Benz G 580 med EQ Technology sägs bära alla de egenskaper som gjort G-Klass ikonisk – inte minst den karakteristiska designen. Med fyra individuella elmotorer G-Klass nu ännu bättre terrängförmåga än sina syskon med konventionella drivlinor.

De fyra elmotorerna producerar tillsammans 587 hästkrafter och 1 164 Nm och sitter monterade på en förstärkt ram i anslutning till var sitt hjul. Det ger rejält med prestanda och bilen klarar 0 till 100 km/h på 4,7 sekunder. Toppfarten är 180 km/h.

Bilen har ett batteri på 116 kWh och en räckvidd på upp till 473 kilometer (WLTP). Batteriet skyddas av en 26 mm tjock och 57,6 kg tung platta som är fäst i ramen med fler än 50 stålskruvar. Snabbladdning är möjlig med upp till 200 kW DC och att ladda från 10 till 80 procent ska vara möjligt på 32 minuter. AC-laddningen har en effekt på 11 kW.

Smart förvaring av laddkabeln.

Bilen ska klara stigningar på upp till 45° och sidolutningar på 35°. Vadningsdjupet är 15 cm högre än på modeller med förbränningsmotor och är på hela 85 cm. Markfrigången är 25 cm. De traditionella diffspärrarna är kvar i ”virtuell” form och jobbar med ”torque vectoring”.

Det betyder att de fyra motorerna ger kraft till var sitt hjul med helt individuell kontroll av både gas och broms. Allt sköts automatiskt. En inkopplingsbar lågväxel sköts genom att varje motor har en egen växellåda med mekanisk reduktionsväxel som styrs centralt.

De fyra motorerna ger också bilen helt nya möjligheter till manövrering. G-turn gör det möjligt att låta bilen snurra runt sin egen axel på lösa underlag och nästan bokstavligen talat vända på en femöring. Genom G-steering är det också möjligt att få till en ytterst snäv vändradie i terräng genom att bilen kan svänga runt det inre bakhjulet.

Utöver det får bilen också en krypfunktion som kan beskrivas som en farthållare för terrängkörning. Farten kan ställas i tre steg och föraren kan sedan helt fokusera på terrängen. Bilen sköter gaspådrag för optimal dragkraft i varje situation.

Mercedes-Benz G 580 med EQ Technology är som standard utrustad med bland annat adaptiv farthållare, aktiv filhållningsassistent, aktiv styrassistent och 360° kamera. Den har också ett system där bilens kameror ”ser genom” motorhuven och låter föraren på skärmen se vad som annars hade varit dolt.

I en video går Mercedes genom hela den nya bilen:

De första bilarna kommer till Sverige efter sommaren. Ännu har inte något svenskt pris kommunicerats.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.