Kängan mot laddinfrastrukturen i Sverige – låter elbilen stå under långresan

En undersökning genomförd av Volkswagen visar på brister i den svenska laddinfrastrukturen. Närmare hälften (46 procent) av de 1 200 tillfrågade Volkswagen ID-förarna låter elbilen stå vid långresa på grund av problem att ladda längs vägen.

De flesta elbilsförarna anser att publika laddstationer ofta fungerar bra. Problemet är ett missnöje med tillgången vid långresorna. Till vardags fungerar däremot elbilen bättre då 90 procent uppger att de klarar sig på hemmaladdningen under normala arbetsveckor.

– Det är en varningsklocka att många väljer bort elbilen vid långresa. Sverige måste förbättra laddmöjligheterna längs vägarna så att vi inte fastnar i ett mönster med fossilbilar för fjällresor och andra långresor, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Undersökningen visar också att det finns tydliga preferenser om var snabbladdarna ska finnas. Över 80 procent vill helst se fler nya snabbladdare vid drivmedelsstationer, vägkrogar eller rastplatser. Endast en liten del anser att det behövs fler i städerna. 10 procent vill ha dem vid köpcentrum och stora handelsplatser.

– Drivmedelsaktörerna har ett kanonläge att behålla sina gamla kunder om man satsar på snabbladdning. Elbilsförarna uppskattar troligen drivmedelsaktörernas serviceutbud och deras erfarenhet att hantera säkerhet och betalningslösningar, säger Sten Forsberg.

Under de senaste två åren har antalet elbilar per snabbladdare (minst 50 kW) ökat från 28 till 79. En utveckling som ser ut att fortsätta i samma riktning om inte takten på utbyggnaden ökar.

– I Norge är utvecklingen mer stabil och Sverige måste ta efter det, kommenterar Sten Forsberg.

När det kommer till hastigheten på snabbladdaren så finns det också tydliga preferenser. Av de elbilsförare som genomför långresor är det endast 12 procent som är nöjda med 50 kW vid snabbladdning. 38 procent efterfrågar 100 kW och 37 procent skulle helst se att snabbladdning motsvarar 150 kW.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.