Kina slår ifrån om EU:s påstående om statligt subventionerade elbilar

Kina bemöter nu EU:s besked om att inleda en antisubventionsutredning mot kinesiska elbilar som säljs i Europa. Handelsministeriet i Kina menar framför allt att det kan skada relationen mellan de två regionerna.

– EU:s föreslagna åtgärder för att skydda sin egen industri i namnet ”rättvis konkurrens” är protektionism. Elbilssektorn i Kina har vuxit snabbt de senaste åren och dess konkurrenskraft fortsätter att öka. Det är resultatet av ihärdiga ansträngningar och teknisk innovation. Det är en konkurrensfördel som vunnits genom hårt arbete och med egen kraft, skriver handelsministeriet.

Det var igår som EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyens tillkännagav en granskning av den stora anstormningen av elbilar från Kina. Priserna ”hålls låga på konstgjord väg genom enorma statliga subventioner”, sa Ursula i sitt tal. Något som lett till ”orättvisa marknadsmetoder”.

Branschorganisationen slår ifrån

Kinesiska branschorganisationen CAAM som representerar biltillverkararna har också bemött EU-beskedet. De menar att landets blomstrande elbilssektor inte beror på att industrin fått stora subventioner. Framgången är ett faktum genom Kinas mycket konkurrenskraftiga leveranskedjor.

– Det är först nu när kinesiska företag utgör ett konkurrenshot som västländerna börjar reagera, skriver CAAM.

De kinesiska elbilstillverkaren har snabbt tagit marknadsandelar i Europa de senaste åren. Från nivåer på 1,1 procent i 2020, till att i år hittills ligga på 5,6 procent, enligt analysföretaget Jato Dynamics.

Kan leda till tullar

– Det finns en del historia som gör européerna extra nervösa. De såg hur Kina byggde upp en dominans inom stål, solenergi och så vidare. Med ett större utbud än Kinas inhemska marknad kunde absorbera började exportera till mycket låga priser och i enorma kvantiteter. När väl den inhemska industrin på andra marknader försvann kunde sedan Kina diktera priser och standarder, kommenterar Deborah Elms, VD vid Asian Trade Center i Singapore.

Utredningen skulle kunna leda till nya tullar på kinesiska elbilar som säljs i EU. Som en jämförelse har USA infört en liknande tull på 27,5 procent. Något som gjort att få kinesiska märken bemödat sig med att etablera sig i landet.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.