Bilderna avslöjar: Tre motorer i nya Porsche Taycan – och stor vinge ska ge nytt banrekord

Porsche Taycan blir snart ännu vassare med prestanda som närmare sig det av en hypersportbil inför 2024. Aerodynamiska designändringar och en stor spoiler skvallrar om betydligt mer prestanda än någonsin. Nu har bilen med sin stora vinge blivit siktad på racingbanan Nurburgring, visar exklusiva bilder som Auto Express tagit del av.

Bilderna avslöjar en kraftfull frontspoiler, större luftintag och större bromsar. Den större vingen bak och en diffusor ska ge bilen den nedåtkraft som den behöver för att hålla sig på vägen. Med uppdateringen av Taycan och introduktionen av den nya toppmodellen kommer Taycan också få tre motorer, istället för två.

Bland andra nyheter som siktats på testbilar finns ett nytt radarsystem i vindrutan vilket kan tyda på ett uppgraderat förarassistanssystem. Tidigare testbilar har också synts till med en ny hjuldesign som kan bli en del av en facelift inför 2024.

Namnet på den nya tremotoriga Taycan är inte officiellt, men en del källor omnämner den som Taycan Turbo GT.

Vill bräcka Tesla

Nyligen förlorade Porsche Taycan titeln som den snabbaste produktionsbilen runt banan. Delvis mot Rimac Nevera i augusti, men också den närmare konkurrenten Tesla Model S Plaid i somras.

Det är just Tesla som Porsche kan tänkas vilja utmana. De två biltillverkerna har i flera omgångar plockat rekordet från varandra – och således innehaft banrekordet. Något som inte är så illa för en familjesedan.

Porsches bästa tid runt banan är för närvarande 7 minuter och 33 sekunder med en Taycan Turbo S. Tesla Model S med Track Pack har rekordtiden 7 minuter och 25 sekunder. Det lär vara denna tiden Porsche nu har siktet på med den nya modellen.

Om man lyckas pressa sig till Rimac Nevera med rekordtiden 7 minuter och 5 sekunder är kanske inte prioritet ett – men skulle innebära ännu mer prestige.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.