En liten elbil kan kosta 25 000 euro i Europa år 2025 och då ändå vara en lönsam affär för biltillverkaren. Det visar en studie från Transport & Environment (T&E) som tittat på tre scenarion. Att lyckas kommer vara extremt viktigt för elektrifieringen.
Branschorganisationen menar att utbudet på mindre, mer prisvärda elbilar kommer att förändra spelplanen helt och hållet och leda till nästa stora jätteuppsving i elbilsförsäljningen. De kommer också vara direkt avgörande för att europeiska biltillverkare ska kunna trycka undan utmanarna från den kinesiska marknaden.
I flera länder som Frankrike, Tyskland, Italien, Spanien, Polen och Storbritannien skulle en kompakt elbil för 25 000 euro idag direkt driva upp den eldrivna nybilsförsäljningen till 35 procent. Det skulle ge en årlig försäljning på ytterligare en miljon elbilar – som ersätter motsvarande modeller med förbränningsmotorer.

Om tillverkarna ska kunna lansera en kompakt elbil för 25 000 euro måste flera faktorer sammanfalla. Till sin hjälp i studien har man använt prognoser från Syndex. Man tar hänsyn till teknikutvecklingen, både vad gäller batteriers och drivlinors effektivitet, men också kundernas förväntningar för en sådan bil i segmentet. Man tar också hänsyn till biltillverkarnas externa och interna kostnader.
Elbilen som T&E målar upp skulle placera sig i ett kompakt b-segment, vara utrustad med ett slittåligt LFP-batteri på 40 kWh och erbjuda en verklig räckvidd på runt 250 till 300 kilometer. Den skulle då också tillverkas inom Europa.
Under gynnsamma förhållanden skulle en sådan elbil, med ett pris på 25 000 euro ge biltillverkaren en lönsamhet på fyra procent. Något som man anser är skäligt för segmentet. I ett mindre gynnsamt perspektiv kan priset ligga närmare 28 000 euro, och i det minst gynnsamma utfallet blir priset 31 000 euro med samma vinstmarginal.
Vill se krav på mindre elbilar
Men på grund av biltillverkarnas strävan efter högre vinster fokuserar de i för stor utsträckning på större och dyrare modeller. Under de senaste åren, trots inflationen, har lönsamheten i de större segmenten ökat.
Fokuset på större och dyrare suvar är problematiskt av tre anledningar menar T&E: Miljömässigt, socialt och industriellt. Det är inte problem som kommer lösas med övergången från förbränningsmotorer till elbilar. T&E anser en gemensam strategi på europeisk, nationell och lokal nivå är nödvändig för att säkerställa att europeiska biltillverkare skiftar fokuset från resurstunga suvar till mindre elbilar.
Det kan handla om avgifter baserade på produktionsavtrycket som kan uppmuntra till mindre modeller och mindre batterier. Det kan handla om att stötta forskning och utveckling som ger billigare batterier eller stöd till att snabbare skala upp produktionen av småbilssegmentet till lönsamma volymer.
Där subventioner fortfarande finns kan man styra marknaden, så att stöden riktas till mindre modeller. Man föreslår också exempelvis viktbaserade skatter, som ska uppmuntra kunder till att välja lättare fordon. Det ska helt enkelt kosta mer att köra en större SUV.
Kommentera