Ny lag ger fler snabbladdare – och kortbetalning till ett krav

Från och med imorgon träder ett nytt EU-regelverk i kraft, vilket innebär att nya snabbladdare som öppnar från och med imorgon 13 april 2024 måste erbjuda möjligheten att betala med betalkort. Kravet utökas sedan till alla befintliga stationer med snabbladdare den 1 januari 2027.

Kravet är en del av AFIR (Infrastruktur för alternativa bränslen) som också nu börjar gälla, vilket också ställer ett ökat krav på att tillgängliggöra den publika laddinfrastrukturen. Som en del av förordningen innebär det krav på tydligare prisinformation, och möjligheten att kunna ladda utan att registrera ett medlemskap.

AFIR ställer också krav på ökad tillgång till infrastruktur för elbilar och tunga eldrivna fordon. Förordningen dikterar att det senast i slutet på 2025 måste finnas en viss täthet mellan snabbladdarna utmed utpekade vägar i hela EU, och dessutom ställs tydliga krav på vilken effekt de som lägst måste leverera.

De innebär att det måste finnas snabbladdare var sjätte mil längs de utpekade rutterna. Stationen måste totalt kunna leverera minst 400 kW där minst en laddpunkt får 150 kW som lägst. Kravet på antalet laddpunkter och laddeffekt kommer sedan utökas 2027.

Vägarna som pekats ut i Sverige är E6 från Malmö via Göteborg upp till Oslo, samt E4 från Malmö upp till Luleå via Stockholm, E18 mellan Örebro och Stockholm samt E10 från Luleå via Kiruna till Narvik (Norge).

Peter Esse har tittat närmare på betydelsen av det nya regelverket, hans inslag kan du se i videon nedanför:

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.