Jag har provkört Zeekr X och det här kan bli riktigt bra

Genom sitt design- och utvecklingscenter i Göteborg vill kinesiska Zeekr övertyga om att man kan tillverka elbilar för den svenska och europeiska marknaden. Jag har under en dag haft möjlighet att sätta märkets senaste bilmodell Zeekr X på prov.

Zeekr X sticker ut designmässigt och är utan tvekan en vattendelar. Jag tycker att Zeekr har varit modiga och det är något positivt. Zeekr X mäter 4 432 mm i längd vilket gör den lika lång som som en Volvo XC40 Recharge. Modellen är dock plattformsmässigt ett syskon till den två decimeter kortare Volvo EX30.

Kraftfull design…

X ger ett kraftfullt visuellt uttryck, med skarpa och tydliga linjer som löper över hela karossen, i olika riktningar. Det skapar ett mönster som förmedlar en rörelse, och får blicken att vilja svepa över karossens alla delar. Det är svårt att hålla blicken på en punkt eftersom det händer något hela tiden över hela bilen. Samtidigt känns hela skapelsen nätt och kompakt och på något vis snäll.

Interiören i Zeekr X skiljer sig kanske ännu mer från vad vi är vana vid att se i bilar idag. Zeekr har valt en väg framåt med tydliga konstraster i färg och materialval. Genomgående hittar vi designelement och detaljer som förgyller inredningen och får Zeekr X att framstå som allt annat en än generisk bil.

Allt från mönster i dörrsidorna, knopphängare i mässing, strukturen på paneler och läckra inslag i stolarna får X att sticka ut från mängden. Kvalitén på materialen är också höga. Mjuka och bekväma material på beröringsytorna och hårda tåliga material på det vi ändå inte rör vid.

…möter kraftfull prestanda

Jag satte mig bakom ratten på en Zeekr X AWD Privilege. Det är prestandaversionen med fyrhjulsdrift och en dubbla uppsättningen motorer som levererar en total motoreffekt på 315 kW (428 hk). Det ger en bil som sticker iväg ruskigt snabbt vid accelerationspådrag. 0 till 100 km/h görs på 3,8 sekunder.

Det kompakta formatet och den snabba drivlinan ger en bil som är snabb och responsiv på vägen, ut från utfarter och in i kurvor. Den finns en körglädje i att kunna spurta fram snabbt och smidigt i trafiken.

Samtidigt är stötdämpningen mjuk och kanske inte alls så hård och sportig som man annars kan förvänta sig av en bil som ändå levererar över 400 hästkrafter. I stadstrafiken och på de stora rakorna är det tacksamt, det gör åkturen bekväm. På smalare och mer kurviga landsvägar känner man av den mjuka fjädringen och bilen kränger något – men inte på katastrofala nivåer.

Allt som allt ger paketeringen en köruppelvelse som känns stabil och mogen. Accelerationen är mjuk och linjör. Det på en bil som förmedlar känslan av att vara gediget byggd och omsorgsfullt genomtänkt in i minsta detalj.

Och som en bonus: Zeekr X får dra 1600 kilo på dragkroken.

Skärmar och smarta knappar

Zeekr X har ett fokus på displayer, precis som alla andra. Det är dit trenden går hos alla biltillverkare idag. Bakom ratten har vi vår instrumentering, i rutan hittar vi en head-up-display med tydliga navigeringsinstruktioner och centralt i kupén sitter vår pekskärm.

Samtidigt har Zeekr kvar de mest nödvändiga reglagen, och allt finns nära till hands hos föraren. Traditionella spakar bakom ratten och två tydliga och stilrena knappar på ratten gör att vi kan kontrollera det mest nödvändiga utan att ta blicken från vägen för att fokusera på pekskärmen.

Den lilla joysticken på ratten kan användas för att kontrollera allt det nödvändiga.

Genomgående känns det hela väl genomtänkt. En sådan genomtänkt funktion är att vi exempelvis kan styra både mediaspelaren och klimatanläggningen från samma knapp på vänster sida av ratten.

På bilens centrala pekskärm hittar vi infotaintmentsystemet. Här har Zeekr gjort ett riktigt bra jobb. Systemet följer en logisk och bra layout med enkla och begripligt strukturerade menyer och knappval. Det är otroligt responsivt och lättpekat. Här hittar vi en bra och tydlig navigering med ruttplanerare och stöd för det nödvändigaste som exempelvis Spotify och streamingtjänster.

Detta gillar jag

Gillar man designen och är ute efter en kompakt el-SUV i premiumklassen så är Zeekr X ett prisvärt alternativ. Topprestanda, fina material och ett stabilt helhetsintryck gör X vass. Zeekr ger oss helt enkelt det som behövs för den som är ute efter det lilla extra i storleksklassen.

Den mjuka stötdämpningen, sköna säten och en mjuk interiör ger en känsla av att man svävar fram längs vägarna. Det tilltalar mig och gör bilkörningen skön och rofylld, samtidigt som man kan släppa loss rejält om man vill.

Detta gillar jag inte

Ganska trångt här bak.

Även om Zeekr X känns komplett på många sätt så finns det några saker att anmärka på. Bilen är liten, och det bör man vara medveten om. Särskilt tydligt blir det i baksätet där benutrymmet är begränsat. Så ett rymligt baksäte är inget som får finnas med på kravlistan om man överväger X.

Om man med sportig prestanda också förväntar sig en hård sportig stötdämpning med en bil som sitter hårt limmad på marken så är X inte rätt bil. Stötdämpningen kommer du uppleva som väldigt mjuk.

En annan liten detalj var också ett vagt vindbrus som hördes tydligt i hastigheten runt 50 till 70 km/h i timmen. Det var inte påträngande, men fanns där, och är kanske något man förväntar sig att slippa med premiumklassen.

Nytt bilmärke

Zeekr är ett nytt bilmärke, men har en lång historik och goda erfarenheter av att bygga bilar. Det genom Geely som äger Zeekr men också genom den kompetens som uppenbart sitter på Lindholmen i Göteborg med ett förflutet i västsvensk bilproduktion.

Etableringen i Sverige och Europa kommer bli direkt avgörande kring hur Zeekr bygger upp och kan garantera ett nätverk av service, underhåll och reperationer. Zeekr har en plan och kommer att använda sig av flera partners men också ett eget nätverk av mobila servicetekniker.

Men hur det i detalj kommer att se ut har Zeekr ännu inte avslöjat – men det är på gång och Zeekr har lovat att berätta mer om det nu under oktober. Vänta in det beskedet för om det blir något bra, då blir det riktigt bra!

Tekniskt prestanda

Zeekr X kommer i två olika utföranden. Den bakhjulsdrivna Zeekr X Long Range erbjuder en räckvidd på upp till 445 kilometer, och levererar en motoreffekt på 200 kW (272 hk). Priserna startar på 550 000 kronor.

Den mer prestandastinna versionen Zeekr X Privilege AWD erbjuder upp till 425 klometer i räckvidd, och har en dubbla uppsättning motorer som levererar 315 kW (428 hk). Priserna för denna startar på 595 000 kronor.

Gemensamt för de båda modellerna är ett batteri på 69 kWh och snabbladdning med upp till 150 kW. Att ladda från 10 till 80 procent väntas ta runt 25 minuter. AC-laddning på 22 kW är dessutom standard.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.