Ionity räddar bilsemestern för elbilister i sommar

För den som ska ut på bilsemester med elbil i sommar blev det kanske precis bra mycket enklare och billigare. Det efter att Ionity i veckan presenterade sina nya priser, och nya abonnemang utan någon bindningstid som gör det enkelt och billigt att ta sig runt i hela Europa.

Under det senaste året har rekommendationen varit att ladda vid Tesla Supercharger för den som vill bilsemestra på kontinenten. De har helt enkelt hållit de bästa priserna med deras abonnemang. Dessutom har det varit enkelt att ladda oavsett var i Europa du befinner dig eftersom du använder samma app som i Sverige och laddar på samma sätt som i Sverige vid alla andra Superchargers i Europa.

Teslas nätverk har alltså fungerat bra för många under det senaste året, och speciellt efter att populära roamingtjänsten Elli chockhöjde sina priser förra året.

Tesla är inte perfekt för alla

Men Tesla Supercharger har inte varit ett perfekt alternativ för alla elbilister. Det finns vissa elbilar som inte presterar vid Teslas stationer. Antingen är de beroende av 800-voltsladdare (som exempelvis Ionity, Circle K, OKQ8 eller Nima Energy erbjuder) för maximal laddeffekt eller så har de bara inte fungerat. Dessutom har Tesla under den senaste tiden höjt sin priser en del, och är inte längre det billigaste alternativet.

Därför är Ionitys nya abonnemang en räddning för de som vill ge sig ut och köra långt med sin elbil i sommar. Genom ett abonnemang utan bindningstid på 136 kronor per månad kan man i Sverige ladda för 3,50 kronor per kilowattimme. Och på många håll i Europa för mellan 0,30 till 0,40 euro per kilowattimme.

Styrkan med Ionity på ett europeiskt plan är också att det fungerar precis likadant i hela Europa. Användaren laddar genom samma app, oavsett vilket land de befinner sig i – något som gör att man inte behöver försöka tyda laddinstruktioner på franska eller något annat främmande språk.

Kan bli fullt

Allt om Elbil stötte på en stor Ionity-station i Frankrike.

Det finns en risk för att Ionitys stationer i Sverige kan bli fulla i sommar. Det nya abonnemanget kommer antagligen att locka till sig en hel del nya kunder. Men på en resa genom Europa är det troligtvis smidigare. Beläggningen brukar vara betydligt lägre på Ionity nere på kontinenten än hemma i Norden. Dessutom är stationerna vanligtvis också betydligt större.

För bilsemestern i Sverige finns det ändå också många andra pålitliga alternativ som är lätta att hitta och använda. Med stora satsningar på snabbladdning från Circle K och OKQ8 har det idag blivit betydligt tätare mellan stolparna även på platser bilisterna länge varit vana vid att besöka. Dessa aktörerna håller medelbra priser genomgående på sina stationer i landet helt utan krav på abonnemang. Andra tips på alternativa aktörer är Eviny och Nima Energy som också är prismässigt konkurrenskraftiga och erbjuder enkel betalning för laddning.

Det enklaste sätta att botanisera bland tillgänglig laddinfrastruktur i Europa är genom karttjänsten Chargefinder.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.