Ett lösenord kommer att skickas till din e-postadress.

Igår röstade EU-parlamentets miljöutskott igenom nya krav på utsläppsminskningar och elektrifiering. Kravet innebär att bilars koldioxidutsläpp ska minska med 45 procent till 2030, då ska också 40 procent av alla bilar vara elbilar eller hybridbilar.

Branschorganisationen Acea som representerar flera biltillverkare runt om i Europa ställer sig kritiska till förslaget, rapporterar Sveriges Radio. Acea menar att de hårdare kraven kommer att leda till förlorade jobb, då det krävs färre anställda att bygga elbilar eftersom de har mindre delar än bensin- och dieselbilar. Acea vill nöja sig med att minska utsläppen med 20 procent till 2030.

Annons

Miljöorganisation positiv

Samtidigt ställer sig miljöorganisation Transport and Environment positivt till detuffare kraven. Julia Políscanova från Transport and Environment säger till Sveriges Radio att det inte bara är skadligt för klimatet utan också för biltillverkarna själva om de inte ställer om sig.

Likaså tillbakavisar hon varningarna om förlorade jobb. En satsning på ny teknologi och övergång till bilar med nollutsläpp kommer skapa både nya och fler arbetstillfällen.

Innan det nya kravet antas helt och hållet ska det också igenom EU-parlamentet där medlemsländerna ska enas om det nya kravet.

Allt om Elbil håller med

Allt om Elbil håller med Transport and Environment fullt ut. Det är viktigt med en omställning till elbilar, och det så fort som möjligt. Yrkestillfällen som kretsar kring fossilbilar kommer naturligtvis minska, men samtidigt kommer andra nya arbetstillfällen att dyka upp. Så har det alltid varit, i alla tider i takt med att utvecklingen går framåt.

För den gamla bilindustrin är det lönsamt att fortsätta på samma spår, och sälja den produkt man redan tagit fram. Att forska på ny teknologi och ta fram något helt nytt innebär stora kostnader, men den övergripande frågan är ju om vi har råd att fortsätta med miljöutsläppen?