Forskarrönet: Snabbladda elbilen på 10 minuter med ny mjukvara

Innovationstakten kring elbilar är hög men det är inte bara de hårda delarna i form av batterier och drivlina som blir bättre. Framsteg görs också inom mjukvaruutveckling som kan göra redan levererade elbilar bättre.

Ett sådant framsteg har forskare vid Idaho National Laboratory nu presenterat. Forskarna har nämligen kommit på ett sätt att snabbare ladda elbilar. Det utan att fysiskt göra ändringar till batteriet eller batterihanteringssystemet.

Idag startar laddningen i ett batteri med en låg strömstyrkan, som sedan snabbt ökar upp under laddningen för att någonstans runt 60 till 70 procent avta för att inte stressa batteriet.

Eric Dufek vid Idaho National Laboratory och hans kollegor använde AI-algoritmer och maskininlärning för att titta på hur förändrade faktorer som ström och spänning påverkar batteriets åldrande över tiden.

– Du kan göra är saker som att öka spänningen eller sekventiellt minska hur förhållandet mellan spänningen eller strömmen ser ut, säger Dufek.

Genom att använda datormodeller och verifiera resultaten på faktiska batterier kom forskarteamet fram till ett nytt laddningsprotokoll som bättre balanserade strömstyrkan och spänningen. Dufek säger att det yttersta målet är att elbilar ska kunna ”berätta” för laddningsstationer hur de ska ladda sina specifika batterier snabbt och säkert.

– Vi har avsevärt ökat mängden energi som kan gå in i en battericell på kort tid. För närvarande ser vi batterier laddas till över 90 procent på 10 minuter utan litiumplätering eller katodsprickor, säger Dufek.

Det förbättrade protokollet är tillämpbart på de flesta batterierna som används i elbilar idag. Det då den grundläggande kemin bakom litiumbaserade batterier är densamma. Det nya protokollet skulle biltillverkaren, efter anpassningar till deras specifika batteripaketdesign, kunna implementera genom en OTA-uppdatering.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.