EU skrotar planerna på officiella vintertester av elbilar

EU har tidigare övervägt att ställa krav på räckviddstester på elbilar under vinterförhållanden som en del av Euro 7-standarden. Men i de Euro 7-krav som nu ska antas i EU så är vinterräckviddstester av elbilar inte en del av kravet.

– En officiell vinter-WLTP hade gett konsumenterna ny och jämförbar information om bilens egenskaper. Räckvidden är fortfarande viktig för bilköpare och vi är måna om att konsumenterna ska få så bra information som möjligt om elbilar, kommenterar Nils Sødal, kommunikationsrådgivare på NAF.

Nils Sødal och NAF såg de ursprungliga planerna på att införa obligatoriska vintertester som en stor nytta för konsumenten. Nils menar att alldeles för många bilköpare överraskas av räckviddstappet under vinterhalvåret.

Motororganisationen NAF tillsammans med Motor.no genomför årligen räckvidstester på elbilar för att tydliggöra hur kyla påverkar elbilar. De flesta elbilarna brukar tappa runt 15 till 25 procent vid tio minusgrader.

Nya hållbarhetskrav

Positivt är däremot att de nya reglerna ställer nya krav på hållbarheten hos batterier i elbilar. Enligt de nya reglerna måste ett elbilsbatteri ha minst 80 procents kapacitet kvar i batteriet efter fem år eller 100 000 körda kilometer. Efter åtta år eller 160 000 kilometer ska batteriet ha minst 72 procents kapacitet kvar.

Batterihälsan i elbilsbatterier kommer göras transparent för bilägare och bilköpare genom ett nytt batteripass.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.