EU:s batteripass ska säkra friska batterier och inget barnarbete

Från och med februari 2027 måste elbilar ha ett batteripass för att få säljas i EU. Det ska göra det enklare att spåra ursprunget på råvarorna och dess tillverkningsprocess. Dessutom ska det dokumentera skicket på batteriet och dess kapacitet.

Batteripasset kommer att vara kopplat till bilens chassinummer och genom en QR-kod kommer det vara möjligt att se den datan som finns förknippad med bilen i batteripasset. Batteripasset ska exempelvis visa ursprunget på batteriets mineraler som kobolt, grafit, litium, glimmer och nickel. All information kommer däremot inte vara tillgänglig för alla. Informationen som finns tillgänglig kommer att vara behovsstyrd:

– Fordonsindustrin får se allt. Bilköparen får se den allmänna informationen, kanske en del av leveranskedjans information men främst kapacitetstillståndet och hälsotillståndet, säger Ellen Carey, PR-chef Circulor, som specialiserar sig på synlighet i försörjningskedjan och skapar batteripassen.

Batteripasset kommer både innebära en trygghet för kunden och säkerställer också det etiska ursprunget på materialen i bilen.

– Det intressanta med det här är att det verkligen är första gången, produktmässigt, som sådan detaljerad information om leverantörsledet delas med slutkonsumenten. Det ger dem köpinformation och köpval, berättar Ellen Carey.

– Tillverkaren måste arbeta med försörjningskedjan såväl som återförsäljaren för att samla in all den informationen. Informationen om batterierna måste göras tillgänglig för tillsynsmyndigheter och allmänheten, inklusive köparen, avslutar Ellen Carey.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.