Elbilen Hyundai Ioniq 5 N som brummar och växlar har besökt Nürburgring

Hyundais prestandadivision N har lagt vantarna på Hyundai Ioniq 5. Den vässade elbilen levererar nu 478 kW (650 hk) i motoreffekt, ska klara 0 till 100 km/h på 3,4 sekunder och nå en toppfart på 260 km/h.

Nu har Hyundai Ioniq 5 N åkt ett varv runt Nürburgring och visst blev det en imponerande varvtid på 7 minuter och 45,59 sekunder.

Hyundai Ioniq 5 N har en hel del lustigheter för sig som framgår tydligt i videon. Den låter och brummar som en fossilbil, och simulerar också växlingar med elmotorerna. Något som ska ge en mer traditionell körkänsla, enligt N Divisionen.

Inte snabbast

Trots den imponerande tiden är Ioniq 5N inte den snabbaste elbilen runt banan. I januari knep Porsche rekordtiden 7 minuter och 7,55 sekunder med en förserieversion av nästa generationen Porsche Taycan. Sedan tidigare har också Tesla Model S Plaid tagit sig runt banan på 7 minuter och 25,23 sekunder.

Snabbast är däremot den mer banoptimerade elbilen Rimac Nevera som gjorde varvet på 7 minuter och 5,30 sekunder.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.