Zeekrs tydliga mål i Europa: Ska placera sig i toppen med Tesla och tyskarna

Det nya elbilsmärket Zeekr är en del av bilkoncernen Geely. Designkontoret finns i Göteborg och i år planerar Zeekr att lansera sina två första elbilar i Sverige och Nederländerna. Först ut är elbilarna Zeekr 001 och Zeekr X.

Zeekr har dock långtgående planer för hela västra Europa, och målet är att bli en av de största premiummärkena innan slutet på det här årtiondet. Det berättar Zeekrs Europa-chef Spiros Fotinos i en intervju med tidningen AutoNews.

– Vi vill vara en av de tre bästa elbilstillverkarna i premiumklassen i slutet av decenniet. Det är vår ambition. Det ska vi uppnå genom en komplett produkt- och kundupplevelse. Vi kommer att ha direktkontakt med elbilskunderna, av vilka majoriteten är förstagångsköpare av elbilar, berättar Spiros.

På frågan om vilka de andra två märkena i toppen kommer att bli är svaret Tesla, förutsatt att de stannar kvar i det segmentet. Kanske siktar Tesla egentligen på ett bredare volymsegment när Tesla Model 2 kommer, spekulerar Spiros. Dessutom tror han att de tyska premiummärkena kommer att behålla en större del av premiummarknaden.

Hur kommer Zeekr lyckas ta sig upp på toppen? Han förklarar att Zeekr är ett renodlad elbilsmärke. Det inkluderar allt från produkten, tjänsterna och upplevelsen. Zeekr sitter inte på dubbla stolar. Dessutom har man Geely bakom sig, som vet hur man tillverkar bilar i stor skala.

Först ut är alltså den kraftfulla shooting brake-modellen Zeekr 001 och stadssuven Zeekr X. De kommer till Sverige runt november i år. Planerna framåt inkluderar också flera nya modeller som Zeekr ännu inte presenterat.

Vill göra elbilar tillgängliga för fler

Modellerna kommer vara konkurrenskraftiga, vilket är en förutsättning för att kunna lansera ett helt nytt märke på marknaden menar Spiros.

– När det gäller elbilskapaciteten kommer de att vara ganska konkurrenskraftiga. Vi har inte avslutat homologeringen men 001:an kommer få runt 600 kilometer i räckvidd, X omkring 400 kilometer. Båda kommer i två- och fyrhjulsdrivna versioner och att ladda från 10 till 80 procent ska ta runt 30 minuter, berättar Spiros.

Zeekr har ännu inte avslöjat priserna för de två modellerna. Delvis väntar man ut prisutvecklingen och konsekvensen av Teslas prissänkningar. Man kikar också på hur de andra tillverkarna reagerar. Men målet är att göra det möjligt för bilköpare att stanna kvar i premiumsegmentet även när de väljer eldrift framför förbränningsmotorer.

– Vi vill definitivt göra elbilar mycket mer tillgängliga, förtydligar Spiros.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.