Volvos el-lastbilar för långfärd får mer plats för batterier genom ny bakaxel

Volvo Lastvagnar har i samband med transportmässan IAA i Hannover visat upp en ny bakaxeln till sina ellastbilar. Den nya e-axeln är betydligt kompaktare än idag och ska frigöra utrymmen under lastbilen.

Det innebär att det blir mer utrymme till batterier, vilket i sin tur kan ge ännu längre räckvidd för Volvos batterielektriska lastbilar. Serieproduktionen av lastbilar med den nya bakaxeln kommer starta om några år.

– Det här är ett genombrott för eldrivna lastbilar och en tydlig signal om att det kommer att finnas en stor efterfrågan på publika snabbladdare för tunga lastbilar inom en snar framtid, inte minst längs motorvägar, säger Jessica Sandström, SvP Global Product Management på Volvo Lastvagnar.

Den nya mer kompakta bakaxeln.

Den nya e-axeln kommer att komplettera det nuvarande i Volvo Lastvagnars sortimentet av batterielektriska lastbilar. Att sätta in fler batterier är endast nödvändiga i de lastbilar som ska köra längre sträckor.

– Vi kommer att fortsätta med våra mångsidiga batterielektriska lastbilar som redan är i produktion. De kan idag täcka ett brett spektrum av transportuppdrag. Om några år kommer vi att lägga till den nya bakre e-axeln för kunder som täcker längre sträckor än idag, fortsätter Jessica Sandström.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.