När General Motors sålde Opel till Stellantis tappade den amerikanska bilkoncernen sin största närvaro i Europa. I samband med skiftet till elbilar ser nu tillverkaren möjligheten att återigen öka sin närvaro i Europa.
General Motors satsar stort på elbilar på hemmamarknaden i USA. Genom sin flexibla elbilsplattform Ulitum finns ett brett sortiment av modeller planerade i flera olika storleksklasser och varumärken. Till 2035 ska GM dessutom enbart erbjuda elbilar.
Redan i somras under en konferens i Los Angeles kom de första uppgifterna om att General Motors ser möjligheterna till revansch i Europa. Då var det koncernchefen Mary Barra som talade:
– Vi tittar på de tillväxtmöjligheterna som vi har nu, eftersom vi nu återigen kan kliva in i Europa som en renodlad elbilsspelare. Jag ser fram emot det, berättade Mary.
Uppgifterna bekräftas nu av General Motors Europachef i en ny intervju med tyska Automobilewoche i förra veckan:
– Europa leder elbilsrevolutionen. Det är hög tid att vi utökar vårt avtryckt i regionen. Vi har rätt produkter, tjänster och teknik för att hänga med i de europeiska ambitionerna, sa Mahmoud.
Genom att satsa på elbilar spår General Motors att man kan femdubbla sina volymer i Europa inom tio år.
Kommentera