Volvos el-lastbil klarar 74 ton och rullar 12 timmar om dagen

Volvo Lastvagnar har levererat tre eldrivna lastbilar av modell Volvo FH till Mattsson Åkeri i Göteborg. Sedan ett par veckor tillbaka kör en av lastbilarna i test i containertrafik i hamnområdet Arendal.

Det hela är en del av ett högkapacitetstest (HCT) och ekipaget kör med två trailers, har en totallängd på 32 meter och klarar en bruttovikt på 74 ton. På depån har åkeriet installerat två snabbladdare med en effekt på 180 kW, där lastbilen kan laddas under förarens raster.

– Att köra länge och tungt med el fungerar väldigt väl så här långt. Vi får med oss lika mycket last som med en dieselbil. Lastbilen rullar 12 timmar om dan med ett stopp för laddning när chauffören tar rast. Vi laddar med grön el och får därmed inga Co2-utsläpp. Eldriften innebär också en bättre arbetsmiljö för chauffören, säger Jan-Olof Mattsson, vd på Mattson Åkeri.

För Volvo Lastvagnar är projektet också särskilt viktigt. Genom testet vill man visa att högkapacitetstransporter på eldrift fungerar. Högkapacitetstransporter på väg kan minska förbrukningen med upp till 40 procent på enskilda fordon visar en undersökning från Trafikverket.

– Vi vill visa att helelektriska lösningar fungerar också i applikationer med höga tågvikter och hög nyttjandegrad. Tillsammans med Mattsons, Trafikverket och flera andra partners tittar vi nu på hur vi kan optimera driften av ellastbilen inklusive hur laddning ska ske på mest effektiva sätt, säger Lena Larsson, projektledare HCT-projektet inom Volvos teknikorganisation.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.