Mercedes ellastbil laddar med 1000 kW

Mercedes Trucks ingenjörer har för första gången laddat sin eldrivna lastbil eActross 600 med laddeffekter på över 1000 kW. Det med hjälp av den nya laddningsstandarden MCS som tagits fram för tunga fordon.

Den eldrivna lastbilen har idag ett kobolt- och nickelfritt LFP-batteri på 621 kWh och kan nå upp till 500 kilometer i räckvidd med en väl tilltagen last. Genom den höga laddningseffekten kommer det gå snabbt för lastbilen att återhämta sig.

Mercedes ser det som realistiskt att den ska klara mer än 1000 kilometer under en dag med laddningen inplanerade under de föreskrivna förarrasterna. Att ladda från 20 till 80 procent med de höga effekterna är möjligt på 30 minuter.

Höga effekter och tunga kablar.

– Vi förstår vikten av att våra kunder kan ladda med 1 000 kilowatt och därmed dra nytta av korta laddningstider med lång räckvidd. Därför är vi i full gång med att ta MCS-tekniken i vår eActros 600 till serieproduktion. Dessutom möjliggör vi förinstallation av MCS-tekniken som ska kunna effektivisera implementationen av laddningsprocessen ytterligare, berättar Philip Flygare, Försäljnings- och marknadschef på Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige.

Serieproduktion av eActros 600 är planerad till slutet av 2024.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.