Volkswagen vill lansera en billig ID.1 – för under 20 000 euro

Volkswagen ID. 2all.

Volkswagen är fast beslutsamma om att utveckla en liten elbil som ska bli mindre och billigare än den ID. 2all som kommer om två år. Det skulle i så fall bli en ren stads-elbil, inte helt olik den numera avvecklade Volkswagen e-Up.

Nyckeln till mer överkomligt prissatta elbilar är billigare batterimaterial och tillverkningsmetoder. Det enligt Arno Antlitz, ekonomichef vid VW-gruppen som citeras av brittiska Autocar. Ekvationen kommer också tillämpas på kommande Volkswagen ID.2 med ett riktpris på 25 000 euro.

– För tillfället är vi ganska övertygade om att vi kan uppnå den prisnivån. Det kommer många innovationer på den tekniska sidan. Den här bilen kommer att ha de första interna battericellerna från vår fabrik i Valencia. Vi skalar upp. Vi kommer att ha mycket mer volym då, sa Arno Antlitz om ID. 2all.

Nödvändigt med ID.1

Volkswagen-chefen Thomas Schäfer har tidigare sagt att det kommer bli nödvändigt att också lansera en modell som placerar sig under ID. 2all och det är något ”som man inte kan vänta länge med” att lansera.

– Den borde komma 2026, eller 2027, sa Thomas Schäfer då. Det med ett riktpris på under 20 000 euro.

Volkswagen har inte släppt några detaljer om den bilens arkitektur eller vilken kommande plattform som den kan bygga på. Officiellt är i alla fall att Volkswagen ska introducera plattformen MEB+ från 2025 och SSP från 2026. Båda dessa plattformarna ska ha stöd för bilar i storleksordning med Polo (A0) vilket idag är Volkswagens minsting.

SSP blir den första plattformen som kommer nyttja skalfördelar fullt ut inom hela koncernen, då den ska passa alla koncernens bilar från den minsta Volkswagen till den kraftfullaste Lamborghinin. Om de nya plattformarna är kompakta nog för en ID.1 återstår att se.

En liten kompakt stads-elbil kommer inte kräva dyr och avancerade teknik och här finns stora besparingar att göra. Den kan komma undan med att använda betydligt billigare batterier, med lägre energitäthet och långsammare snabbladdning eftersom att den på dagligbasis kommer att gå kortare sträckor.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.