Volkswagen Group har nu lagt fram en tydlig plan för att öka sina marginaler, och samtidigt kunna erbjuda billigare elbilar. Nyckeln framåt är en plattform, för alla elbilar över alla koncernens märken. Målet är att uppnå samma vinster på elbilar som bilar med förbränningsmotorer.
Idag bygger koncernens elbilar på de tre plattformarna MEB, J1 och e-tron. Från och med nästa år kommer man att förenkla och basera nya modeller på MEB+ och PPE. Detta är plattformar som kommer erbjuda snabbare laddning, högre motoreffekt och passa fler modeller.
En plattform för allt
Det avgörande steget mot en endaste plattform tar sedan Volkswagen med nya modeller som kommer från 2026. Plattformen har Volkswagen döpt till SSP. Lagom till 2030 kommer alla nya lanseringar bygga på den nya plattformen.

SSP kommer kunna husera elmotorer som kan leverera allt från 120 kW upp till 1300 kW i effekt för de mest kraftfulla modellerna. Laddningstiden kommer att minskas avsevärt, där det kommer ta runt 12 minuter att ladda upp en elbil från 5 till 80 procent.

SSP kommer således fungera på elbilar från Volkswagens-gruppens alla bilmärken. Det inkluderar ”kärnmärkena” Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Skoda och Cupra; samt de ”progressiva märkena” Audi, Bentley, Lamborghini och Ducati; samt ”sportlyx-märket” Porsche.
– SSP kommer att täcka hela intervallet från ingång A till övre D, vilket skapar en unik skalbarhet, med standardisering och hastighet, sa koncernchef Oliver Blume under presentationen.
Delat ansvar

Utvecklingsarbetet för att utveckla den nya plattformen för olika segment kommer Volkswagen att dela upp på tre bolag inom gruppen: Volkswagen, Audi och Porsche. Dessa delar sedan med sig av arbetet över de olika varumärken för respektive segment.
– Målet är en enda ryggrad, tre ledande ingenjörsvarumärken, som blir ansvariga för att utveckla plattformen inom varje segment, berättade Oliver Blume.
Hälften av alla bilar som Volkswagen säljer 2030 kommer att vara elbilar. För att klara det kommer man fram till 2030 lansera 80 nya helt eldrivna modeller.
Krafttag på mjukvara

Under presentationen belyste också Oliver Blume vikten av mjukvara. Historiskt har de etablerade biltillverkarna haft ett försprång genom starka positioner och kunskap om storskalig produktion. Mjukvarutveckligen är ett helt nytt område – och kräver helt andra kunskaper och är något som numera definierar den moderna bilen.
Det interna mjukvaruföretaget Cariad struktureras om till en effektiv organisation med närhet till sina varumärken. Detta kommer ligga till grund för lanseringen av Porsche Macan och Audi Q6 e-tron nästa år.
Efter det skiftar fokuset på arbetet med en helt ny nästa-generationen mjukvara som bygger på en helt ny struktur, framtagen för mjukvarudefinierade fordon. Det arbetet kommer att delvis ledas av Oliver Blume personligen tillsammans med ett team från Cariad, Volkswagen och Audi.
Oliver Blume förtydligade också att man kommer fortsätta att förbättra mjukvaran i sina redan lanserade modeller under hela bilarnas livslängd.
Kommentera