Laddningsoperatören Vattenfall InCharge har nu förändrat sin prissättning med dynamiska priser. Det gör att det nu blir billigare att ladda under vissa tider på dygnet.
Med förändringen vill InCharge att laddningen ska sprids ut mer under dagen för att minska risken för köer vid laddarna. Dessutom vill man avlasta elnätet.
Prissättningen är indelad i fyra nivåer. Billigast att ladda är det på natten från midnatt fram till klockan sex på morgonen. Då kostar det för tillfället 3,50 kr/kWh samt 1 kronor per minut vid en 150 kW-laddare.
Tid | Pris/kWh | Minuttaxa |
---|---|---|
05:59 till 11:59 | 5 kr | 1 kr / min |
11:59 till 17:59 | 6,50 kr | 1 kr / min |
17:59 till 24:00 | 5,00 kr | 1 kr / min |
00:00 till 05:59 | 3,50 kr | 1 kr / min |
InCharge är tämligen unika med att ta ut en minuttaxa vid sina snabbladdare. Det är dock ingen nyhet utan något som InCharge införde redan förra hösten.
– Minuttaxan har tillkommit för att vi upplever att parkeringen upptas i onödan och därmed blockerar möjligheten för nästa person som behöver ladda sin elbil. Laddningen mellan 80-100% tar väsentligt längre tid och det räcker nästan alltid att snabbladda upp till 80%, skriver InCharge.
InCharge är inte unika med dynamisk prissättning. Sedan förra året använder sig också Tesla av en mer variabel prissättning, som skiftar över dygnets timmar. Hos Tesla är taxan högre mellan klockan 16 och 20 medan priset är lägre på dygnets övriga timmar.
Kommentera
Kommentarerna omfattas inte av sidans utgivningsbevis.