Säljstart för Polestar 4 i Sverige – kostar från 700 000 kronor

Polestar 4 är nu tillgänglig för försäljning i Sverige, Europa och Australien. De svenska priserna börjar på 700 000 kronor med de första leveranserna planerade från augusti i år. Nya Polestar 4 tar formen av en SUV-coupé och Polestar lyfter gärna fram dess aerodynamiska styrkor från coupéformatet i kombination med rymligheten hos en SUV.

– Att introducera Polestar 4 på alla våra marknader under 2024 är viktigt för vår fortsatta framgång och utökar vårt utbud med denna tredje modell. Polestar 4 tar sig an premium- och prestandaklassen i D-SUV-segmentet. Modellens innovativa tolkning av en SUV-coupé erbjuder ett generöst innerutrymme och ett fantastiskt utseende, berättar Thomas Ingenlath, vd för Polestar.

Den aerodynamiska effektiviteten uppnås genom en låg front, infällbara dörrhandtag, en slät sidoprofil med karmlösa rutor, bakre aero-blad och luftflödesoptimering runt den bakre ljusrampen. Polestar 4 bygger på Geely-koncernens SEA-plattform. Storleksmässigt mäter bilen 4 840 mm i längd, 2 139 mm på bredden och 1 544 mm på höjden. Hjulbasen på 2 999 mm vittnar om en rymlig interiör.

En av de mer unika upplevelserna som Polestar gärna själva lyfter fram är baksätet. Det ska vara särskilt rymligt men med en omslutande upplevelse. Det genom att bakrutan tagits bort samtidigt som panoramaglastaket sträcker sig bakom passagerarnas huvuden. Ett stämningsljus inspirerat av solsystemet ska ge en extra dimension till interiören.

Avsaknaden av bakrutan kompletteras av en backspegel med en högupplöst skärm som i realtid visar en bild från bakom bilen. Kameran är placerad uppe vid taket vilket ger ett bredare synfält bakom bilen än hos andra bilar.

– Med Polestar Precept förhandsvisade vi en fantastisk ny passagerarupplevelse genom att ta bort bakrutan och flytta den bakre takbalken, som spelar en viktig roll för säkerheten, längre bak. Det betyder att passagerarna i baksätet nu får en unik upplevelse i vår SUV-coupé, berättar Maximilian Missoni, Head of Design på Polestar.

Prestanda

Polestar kommer erbjuda både en Dual Motor- och en Single Motor-version. Toppmodellen Dual Motor ska klara 0 till 100 km/h på 3,8 sekunder med motorer som levererar en maximal effekt på 400 kW (544 hk). Det blir den snabbaste produktionsbilen som Polestar någonsin har utvecklat.

Det enmotoriga alternativet driver bakhjulen med en motor på 200 kW (272 hk) och 343 Nm i vridmoment. I sitt Long Range-utförande med ett batteri på 100 kWh har Polestar satt ett räckviddsmål på 610 km (WLTP) för den bakhjulsdrivna versionen.

Dual Motor Long Range får en förväntad WLTP-räckvidd på 580 kilometer. Genom att koppla bort den främre motorn när den inte används maximeras räckvidden, förklarar Polestar. Genom ett nytt körläge är det också möjligt att växla mellan Performance och Range. Prestandaläget skärper responsen från drivlinan och kopplar in båda motorerna hela tiden för full kraftleverans och maximala prestanda. Räckviddsläget prioriterar effektivitet, ger drivlinan en lugnare karaktär och använder enbart den bakre motorn.

Snabbladdning är möjlig med upp till 200 kW DC och 22 kW AC. Dessutom finns hårdvara på plats som stödjer dubbelriktad laddning med funktionalitet för Vehicle-to-load (V2L) som planeras att bli tillgängligt i framtiden.

Nytt är också att värmepump sitter monterat som standard. Något som inte varit självklart på tidigare Polestar-modeller.

Teknik

Precis som tidigare Polestar har även 4 ett infotainmentsystemet som drivs av Android Automotive OS och Snapdragon Cockpit Platform. Skärmen till systemet är nu liggande på 15,4 tum. I systemet finns inbyggt stöd för Google-assistenten, Google Maps och Google Play. Systemet har också stöd för trådlöst Apple CarPlay.

Som tillval finns ett avancerat ljudsystem från Harman Kardon med tolv högtalare och en förstärkare på 1 400 Watt. Genom en ytterligare uppgradering av till stolsvalet Nappa tillkommer också två nackstödshögtalare.

Polestar 4 är också fullt uppkopplad och kan förbättras genom regelbundna OTA-uppdateringar.

Framför ratten sitter en 10,2-tums förardisplay med information om hastighet, batteri och räckvidd. Den kompletteras av en en head-up display (HUD) med 14,7 tums stor projektionsyta i vindrutan framför föraren. Den visar viktig fordons-, telefoni- och navigationsinformation.

Priser

Priserna för basmodellen Polestar 4 Long Range Single Motor startar på 700 000 kronor. Det medan den fyrhjulsdrivna versionen börjar på 760 000 kronor. Den sistnämnda kan också fås med ett Performance-tillägg som kostar 50 000 kronor.

Polestar 4
Polestar 4Pris
Long range Single motor700 000 kr
Long range Dual motor760 000 kr

Performance-paketet innebär ett nytt prestandaorienterat utseende och körupplevelse. Det innehåller 22-tumshjul, 4-kolvs Brembo-bromsar, Polestar Engineered prestandaoptimering av chassi, samt detaljer i Swedish Gold för bromsar, säkerhetsbälten och ventilhattar.

PaketPris
Pilot-paketet20 000 kr
Plus-paketet60 000 kr
Pro-paketet25 000 kr
Performance-paketet (endast Dual motor)50 000 kr

Polestar berättar att 4 är välutrustad som standard, men erbjuder tre olika paket som kan köpas till, utöver Performance-paketet. Dessa är Pilot-paketet med Pilot Assist och dess utökade funktioner, Plus-paketet som innehåller komfort- och teknikuppgraderingar samt Pro-paketet som lägger till 21-tumsfälgar och diskreta designdetaljer.

Den svenska säljstarten är som sagt idag, med de första leveranserna i augusti i år.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.