Sverigepremiär för Jeep Avenger – kostar från 469 900 kronor

Samtidigt som Jeep Europa idag berättade om rekordtjocka orderböcker med 60 000 beställningar på nya elbilen Jeep Avenger, så öppnar Jeep i Sverige nu de svenska orderböckerna. Avenger är speciellt utvecklad för den europeiska marknaden med tillverkning i Polen.

Avanger får ett batteri på 54 kWh vilket ska ge en räckvidd på upp till 400 kilometer enligt WLTP. Den är framhjulsdriven med en motor på 115 kW (156 hk). Snabbladdning är möjlig med upp till 100 kW vilket ska ge 20 till 80 procent på 24 minuter. Standard är AC-laddning på 11 kW.

Jeep Avenger mäter 4,08 meter i längd och har tydligt korta överhäng fram och bak. Det i kombination med stora hjul, hög markfrigång (200 mm), och ledande angreppsvinkel (20°), brytvinkel (20°) och avgångsvinkel (32°) kan Avenger ta sig an den mest kuperade terrängen. Eller i vardagen ”en brant parkeringsramp”, noterar Jeep.

Jeep Avenger är dessutom märkets första framhjulsdrivna Jeep utrustad med Selec-Terrain och Hill Descent Control som standard. Avenger erbjuder sex körlägen: ”Normal” för daglig körning; ”Eco” för att öka räckvidden; ”Sport” för mer körglädje; ”Snö” för maximalt grepp på isiga vägar eller stigar; ”Mud” för att optimera prestanda vid lera och för att förbättra greppet; och ”Sand” för att begränsa risken att fastna vid körning på sand.

Jeep Avenger kommer i tre utrustningsnivåer, där basmodellen kostar från 469 900 kronor.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.