Svenska lastbilstillverkaren Volta Trucks i konkurs

Svenska uppstickaren Volta Trucks som arbetat med att ta fram en eldriven lastbil för stadstrafik begärs i konkurs. En rekonstruktion hos Volta Trucks batterileverantör Proterra har lett till en stor osäkerhet hos Volta Trucks intressenter. Den osäkerheten omöjliggjorde en fortsatt finansiering meddelar Byggmästare Anders J Ahlström Holding AB som är en storägare i Volta Trucks.

– Nyheten i början på augusti i år om att bolagets batterileverantör [inlett en rekonstruktion] skedde vid absolut sämsta tidpunkt när produktionen skulle skalas upp, och produkten levereras till väntande kunder, säger Tomas Bergström, VD för Byggmästaren.

– Detta är sorgligt och oerhört tråkigt, inte minst för grundare, anställda och för alla leverantörer och kunder som visat passionerat intresse för Volta Trucks. För alla investerare är det en stor besvikelse. Vår investering i Volta gjordes inom ramen för ett vid den tiden mindre venture-mandat. Byggmästarens huvudinriktning då och nu är att vara stor och inflytelserik ägare i lönsamma kvalitetsbolag med organisk och förvärvsdriven tillväxt, fortsätter Tomas Bergström.

Volta Trucks siktade på att tillverka upp till 14 000 fordon årligen via produktionspartnern Steyr Automotive i Österrike. Den första produktionen startade i april i år och de första leveranserna i Sverige var planerade under detta året. Sedan tidigare rullade en pilotflotta med bolagets el-lastbil Volta Zero i Paris.

Volta Zero är en 16-tons lastbil speciellt utvecklad för stadstrafik och godstransporter i stadsmiljöer. Lastbilen har en beräknad räckvidd på 150 till 200 kilometer under verkliga förhållanden vilket är fullt tillräckligt för den typen av transporter.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.