Bil- och batteritillverkare satsar stort på att vidareutveckla och förbättra dagens elbilsbatterier. Ett nästa mål är det så kallade solid-state-batteriet som är gjort på enbart fasta material.
Det för med sig löften om billigare batterier med högre energitäthet och längre räckvidder. Dessutom ska de vara betydligt mer tåliga och kunna snabbladdas mycket snabbare. Innan slutet på detta årtiondet hoppas branschen ha knäckt nyckeln för storskalig produktion.
En halvväg mot solid state-batteriet är så kallade semi solid state-batteriet. Här använder batterierna en halvfast gelliknande elektrolyt. Det för med sig några av de de fördelar som vi kommer att få se i solid state-batteriet.
Nu rapporterar kinesiska CNEVPost att nya myndighetsdokument avslöjar att Nio är något på spåren. Nio har uppdaterat produktinformationen om 11 modeller med ny batteriinformation som visar ett batteri med betydligt högre energidensitet.
Sannolikt rör det sig om det 150 kWh-batteri som Nio länge talat om i samband med sina produktlanseringen. Det ska komma från batteritillverkaren Beijing WeLion New Energy Technology.
Dokumentet avslöjar att Nios nya 150 kWh-batteri från WeLion väger 575 kg, vilket endast är 20 kg tyngre än det 100 kWh CATL-batteri som Nio använder idag. Energitätheten är hela 261 Wh/kg, jämfört med CATLs 180 Wh/kg.
Men när leveranserna av 150 kWh-batteriet kan tänkas komma igång framgår inte. Nios unika satsning på batteribytesstationer kommer göra det möjligt för märkets befintliga kunder att rulla in vid en batteribytes-stationen och uppgradera till den nya tekniken när den väl kommer.
Kommentera