Avtäckningen av Renault 5 i förra veckan blev snabbt en stor snackis, och möttes av många positiva hejarop. Äntligen en modern elbil, i ett kompakt format och med löftet om ett lågt pris och ganska snar lansering. De första leveranserna ska starta till hösten.
Nu berättar Renaults varumärkeschef Fabrice Cambolive mer om reaktionerna efter avtäckningen i förra veckan. I maj öppnar man orderböckerna på den första marknaden, och väntelistan är lång:
– Vi har en väntelista på 50 000 personer. Vi kommer att öppna beställningar i maj och vi börjar leverera bilar i september eller oktober. Problemet är inte att saknar kunderna, utmaningen är att få igång produktionen och leverera de första kundbilarna senast i oktober, berättar Fabrice Cambolive.
Den nya bilen kommer Renault att tillverka lokalt i Frankrike. Strategin har varit att hålla utvecklingen, leverantörsleden och produktionen så nära marknaden och kunderna som möjligt.
– Det kommer att vara en fördel när det gäller logistikkostnader och leveranshastighet, säger Fabrice.
Renaults uttalade elbilsstrategi består av två saker förklarar Fabrice: ”Framsteg” och ”att pressa kostnaderna”. Två saker som Renault kommer föra vidare direkt till slutkunden för att kunna leverera så konkurrenskraftiga modeller som möjligt. Till det har man nu elbilarna Scenic och Megane i C-segmentet och Renault 5 i B-segmentet. Nästa år visas också en kompakt suv som får namnet Renault 4 upp.
Bonusvideo: Mat Watson från Carwow har kollat in Renault 5 i samband med premiären, det inslaget ser du nedanför:
Kommentera