Stellantis VD: ”Elbilar tillverkade i Europa är 40 procent för dyra”

Kinesiska biltillverkare prisar in sig i Europa. Det är något som oroar Stellantis VD Carlos Tavares. Han har flera gånger i samband med mediaframträdanden upprepat sin oro.

– Prisskillnaden mellan europeiska och kinesiska bilar är betydande. Om inget förändras i den nuvarande situationen kommer europeiska kunder från medelklassen i allt större utsträckning att vända sig till kinesiska modeller. Köpkraften för många i Europa minskar märkbart, sa Carlos Tavares i samband med teknikmässan CES i Las Vegas.

Han beskyller till stor del EU:s regelverk som gör det svårt för europeiska och kinesiska tillverkare att konkurrera på lika villkor:

– Regleringar i Europa ser till att elbilar byggda i Europa är runt 40 procent dyrare än jämförbara fordon tillverkade i Kina, sa Carlos.

Tidigare har Carlos bland annat lyft fram tullavgifter som en stor orättvisa. Tillverkare i Europa måste betala mellan 15 till 25 procent tull när de exporterar bilar till Kina. De kinesiska biltillverkarna behöver bara betala 10 procent när de exporterar till EU.

Carlos ser två vägar framåt. Om inget görs kommer det bli en tuff kamp. Det kommer innebära att europeiska biltillverkare måste skala ner och omlokalisera produktionen till låglöneländer.

Den andra vägen framåt är att ”åter-industralisera” Europa. Att locka hit industrier och leverantörer.

– Om vi vill ha det, så det finns mycket som kan göras på EU-nivå, då skulle vi behöva en helt ny handelspolitik, avslutar Carlos.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.