Med en elbil blir det möjligt att glida fram ljudlöst och elegant på vägarna. Norska folket har redan ställt om och nu följer också det norska kungshuset med i skiftet till elbilar. Det är således dags för kungligheterna att glida runt med samma elegans som folket.
Ett av de första tillskotten i det kungliga hovstallet var en Mercedes EQS 580 4MATIC som togs i bruk nyligen. En elbil med en officiell WLTP-räckvidd på 673 kilometer och en svensk prislapp på 1,7 miljoner kronor.
I december tog kungafamiljen också emot leveransen av en BMW i7. En ny lyxsedan som antagligen också var en av de första att levereras till Norge. Den har en WLTP-räckvidd på 592 kilometer och en svensk prislapp på 1,65 miljoner kronor.

I vagnparken finns också en eldriven minibuss. Det är en Mercedes EQV med plats för upp till 8 personer. I Sverige kostar den från 878 750 kronor. Räckvidden är 328 kilometer.
Lång historia med elbilar

Det är däremot inte första gången som de norska kungligheterna åker elbil. Privat äger familjen flera elbilar. Kronprinsen var tidigt ute med den norska elbilen Think. Den körde han mellan 2003 och 2012.
– Vi fick köra i taxifilen så att vi snabbare kunde ta oss förbi köerna. Det fanns många fördelar. Bilen heter Think, och man fick tänka sig lite för då räckvidden inte var särskilt lång. Jag hade också 40-årskris då, så jag lät sätta en liten en baslåda bak i elbilen, så att vi fick lite mer tryck i systemet, berättade kronprinsen vid ett framträdande vid Lindholmen Science Park i Göteborg 2022.

Den absolut första elbilen som det norska kungahuset hade fick de redan 1912. Det i form av en leksaksbil föreställandes en gul Cadillac. Det var kronprins Olav som fick den i julklapp av sin mormor som var drottning Alexandra av England. Leksaksbilen hade en toppfart på 25 km/h och en räckvidd på 25 kilometer.
På senare tid har den norska kungafamiljen också kört elbilar från bland annat Tesla i privata sammanhang.
– Kungliga slottets mål är att ersätta alla fossilbränsledrivna fordon med fordon som drivs med förnybar energi, i den mån det är både möjligt och praktiskt genomförbart, säger Guri Varpe, kommunikationschef på Slottet, till NTB.
Inte så mycket elbilar i svenska kungahuset
Det svenska kungahuset ligger en bit efter i elektrifieringen. Här är det bara Prinsessan Sofia som köpt en Volkswagen E-up. Tidigare hade hon också en Mitsubishi i-Miev. I det svenska hovstallet finns annars bara laddhybrider och konventionella bilar med förbränningsmotorer.
Kommentera