Säljstart för Mercedes eSprinter med koboltfria batterier som ger 530 km i stadsräckvidd

Nu startar Mercedes försäljningen av den andra generationen eldrivna transportbilen eSprinter. Med det största batterier kan den leverera upp till 530 kilometer i räckvidd vid stadskörning. Den har också en helt ny batterityp som är fri från kobolt.

Den koboltfria batteritekniken som Mercedes använder är ett så kallat litumjärnfosfatbatteri (LFP). Det går att få i tre olika storlekar från 56, 81 till 113 kWh. WLTP-räckvidden vid blandad körning med det största batteriet är 440 kilometer. Snabbladdning är möjlig med upp till 115 kW medan AC-laddning har en maximal effekt på 11 kW.

Mercedes erbjuder eSprinter med två olika motoreffekter, antingen 100 kW (134 hk) eller 150 kW (201 hk). Som skåpbil går den att få i två längder och två höjder med en lastvolym på upp till 14 kubikmeter. Släpvagnsvikten är upp till 2000 kg.

Räckvidden var förövrigt något som sattes på prov förra året i ett räckviddstest, där en lång och förhöjd förserie-eSprinter körde på motorvägen mellan Stuttgart och München, tur och retur. Den klarade då 475 kilometer på en laddning.

Föraren kan styra bromskraftåtervinningen i flera steg med hjälp av paddlar bakom ratten. Genom att sätta bilen i D-auto-läget kan dessutom bilen själv avgöra lämplig nivå på regeneringen med hjälp av data från radar, kamera och navigationen.

Mercedes eSprinter som chassibil.

Mercedes har också förenklat konstruktionen. Genom att placera all elektronik och högspänningsstyrning i fronten, batteriet mellan axlarna och motorn på bakaxeln ska det vara enkelt att få till påbyggnader på chassimodellerna.

Första ut är försäljningen av eSprinter som skåpbil. Priserna startar på 658 000 kronor exklusive moms. Senare under året kommer också försäljningen av chassimodellen att komma igång.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.