Så tänker Volkswagen om en liten elbil – beslut om VW ID.1 innan sommaren

Volkswagen Up som koncept.

Volkswagens minsta elbil i turordningen just nu är Volkswagen ID.2 som visades upp som koncept förra året. Men bortom den lanseringen kan det finnas utrymme för en ännu mindre elbil. Under en intervju med brittiska Car Magazine i samband med Future of the Car Summit berättade Volkswagen-chefen Thomas Schäfer mer om planerna.

Det finns ett utrymme för en andra instegsmodell, som placerar sig under ID.2 som skulle kunna få namnet ID.1. Den lär ta positionen som en naturlig uppföljare till stadsbilen Volkswagen Up. ID:2 kan med sina fyra meter motsvara en Polo. ID.1 skulle sannolikt bli kortare, och här finns idag elbilar som Dacia Spring med sina 3,7 meter som idag kostar under 20 000 euro.

– Vi har fyra elbilar för 25 000 euro på gång inom gruppen. De är rejäla bilar utan att kompromissa med utseende, säkerhet, kvalitet och räckvidd, sa Thomas.

– Behöver vi gå lägre? Absolut. Vi jobbar på det. Varför tar det så lång tid? För vi måste göra bilar som passar Volkswagens DNA utan kompromisser och som fortfarande håller priset, fortsatte Thomas.

Thomas fortsätter med att föklara att man utforskar tanken på en stadselbil med runt 300 kilometer i räckvidd. Att lansera något som bara klarar 150 kilometer skulle visserligen ”göra den billig, men den kommer bara irritera kunderna”.

– Du behöver tillräckligt med räckvidd så att det inte tar slut på en dag, annars kunde kunderna köpa en laddhybrid med över 100 km räckvidd, sa Thomas.

Trots att det är turbulent på elbilsmarknaden för tillfället på grund av bland annat höjda räntor, så oroar sig Thomas och Volkswagen inte för att lansera nya elbilar i framtiden.

– Den nuvarande elbilsdippen som vi ser i Europa, den påverkar inte riktigt beslutet eftersom det här är en bil som skulle komma efter ID.2, så förmodligen 2027 eller senare. Den måste bara göras ordentligt. Det krävs väldigt, väldigt mycket för att få till lönsamheten, den måste tjäna pengar. Det slutliga beslutet försöker vi få klart innan sommaren och sedan är det bara att köra på, avslutade Thomas.

Missa inget
En till två gånger i månaden får du ett trevligt nyhetsbrev med en sammanfattning av de senaste nyheterna. Det är helt gratis.
Kristofer är grundaren av Allt om Elbil. Följer utvecklingen av elbilen med fascination sedan 2016. Kör självklart också elbil. Mer information och kontakt.